باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

چگونگی دستی کردن مرغ عشق در ۲ ماه

چگونگی دستی کردن مرغ عشق در کمتر از دو ماه

 

 

سلام و بدون مقدمه بعد از دو هفتهه که پرنده به قفس خود  و جای خود عادت کرد اگر تخم گذاشت که هیچی صبر می کنیم تا جوجش در بیاید بعد جوجش که دستی  کر دنش راحت راحته را دستی می کنیم و در خانه آزاد می کنیم >>اما چگونه پرنده های بالغ  را که از مغازه خریده ایم دستی کنیم >>>بعد از عادت کردن به قفسشان دستمان را داخل قفس می کنیم و به آرامی یکیشان را گرفته و کمی نوازشش می کنیم بعد درون قفس رحایش می کنیم و آرام انگشت خود را به طرف پرنده می بریم و با انگشت بالش و جلوی سینش را نوازش می کنیم(البته برای بار اول اینور و آنور میره) و بعد می گذاریم انگشتمان را گاز بگیرد البته آرام گاز می گیره  این کار باعث می شه که پرنده زبانش به انگشت شما بخورد و مزه انگشت شما را یاد بگیرد و به انگشت شما عادت می کند بعد پرنده ه را به یک سو می فرستید (البته بعد از این که گذاشت راحت نوازشش کنید)و دست خود را روی میله ای که می نشینند می گذارید و آنها را از آن طرف کیش می کنید تا بیایند بر روی دستتان بنشینند بعد آرام آرام انگشتتان را از روی میله بلند می کنید و در هوا معلق نگه می دارید بعد از چند مرتبه از این کار این دفعه با انگشتتان به پای پرنده بزنید و مجبورش کنید که بر دستتان بنشیند و بعد از این کار که خوب عادت کرد انگشتتان را وسط قفس معلق نگه دارید و سط راهش و هی بپرانیدشان تا بشینند بر روی دستتان و دیگر عملی انجام ندهید تا فکر کنند دست شما مکان امنی هست و به همین صورت عادت می کنند بر روی دست شما بنشینند بعد از این کارها (1ماه بعد)در قفس را باز کرده جا دونه ای را به بیرون قفس دم در متصل کنید تا در هنگام دون خوردن در بیرون باشن(قبل از باز کردن در مرغ عشق در و پنجره ها را ببندید)و بزارید خودشان هرکاری خواستن بکنند  ونترسانیدشان که خودشان را به در و دیوار بکوبند راستی پرده ها هم بکشید که فکر نکنند آنجا طبیته و خود را محکم به پنچرا بکوبند  بعد از یه مدت پرنده به در و تو کردن خود عادت کرده (اگر شما زمان بندی هم کنید خیلی خوبه یعنی در قفس را ساعت مشخصی باز کنید و پرنده حداکثر 45 دقیقه بیرونه بعد می ره جا)و بعد از مدتی می توانید پرنده را دس گرفته و رها کنید تا به دست شما عادت کنندراستی بعد از هر بار که این کارها را می کنید  به عنوان جایزه پرنده آّ و دون آن را عوض کرده و برای ساعاتی پرنده را در هوای باز به دور از دست گربه قرار دهید ) برید این کارها رو بکنید و نتیجه آن را 2 ماه هنشده ببینید اگر کسی با این روش مشکل دارد وروش بهتری دارد به من بگه تا استفاده کنم از آن فکر خوب .........

اگر سوالی در این زمینه دارید بپرسید خجالت نکشید@@@@@@@@@

 








دو کبوتر

دو کبوتر بودند

هر دو هم لانه هم

هر دو هم خانه هم

پر گشودند به صحرای بزرگ

شاد تا دامن دشت

لحظه ای چند گذشت

نغمه خواندند و پریدند به شوق

ناگهان از سینه کوه

بانگ تیری به همه دشت نشست

رشته خواب جمن را بگسست

دو کبوتر با هم

بال در بال به خون غلتیدند

لحظه آخر دیدار رسید

دیده در دیده هم یک صدا نالیدند

لحظه ای تلخ گذشت

هر دو درخون خفتند...

 

ناگهان نغمه گری نغمه بر آورد به کوه

ناله ای پر اندوه

(ای خدا لحظه شادی چه کم است

زندگی دشت غم است

چه توان کرد در این دشت غریب

غم وشادی با هم است

عمر ما آه ودم است

هی خدا لحظه شادی چه کم است)

 

 

 

 

 

همستر

  

 توضیح کوتاه در مورد همستر

 

 

Photograph  

  همستر (HAMSTER) حیوانی کوچک و بسیار زیبا و جذاب در رنگ های گوناگون ازجمله سفید، طلائی، سیاه، کرم، زرد و . . . بوده و از خانواده جوندگان است که همه چیزخوار(omnivorous)  میباشد. . همسترها جوندگان کوچک متعلق به خانواده کرستیده  میباشند. اعضای این خانواده در طبیعت وحش در اروپای شرقی ، خاور میانه ، شمال آفریقا ، چین و سیبری مشاهده میشوند. نگهداری همستر در قفس دارای احتیاجات ساده ای بوده و بدون بو می باشد. هسمترها  به عنوان حیوان خانگی در نظر گرفته میشوند. این حیوانات شبزی بوده و معمولا جهت جلوگیری از نزاع به صورت انفرادی نیز نگهداری میشوند. به این جانور انواع میوه، سبزیجات و دانه ها را بعنوان غذا میتوان داد. برای نگهداری از همستر از ظروف شیشه ای (شبیه به آکواریم) استفاده می شود که میتواند درب آن نیز بسته شود. زیر کف پای حیوان نرمه چوب نجاری ریخته میشود. این حیوان روز خواب است و از غروب شروع به بازیگوشی می کند. در صورتی که در قفس آن یک عدد چرخ و فلک یا سطح شیبدار مخصوص و یا تونل مخصوص قرار گیرد بازی کردن آن را می توانید بخوبی مشاهده نمائید. همستر براحتی به شما عادت میکند و از سر و کول شما بالا میرود. بر روی دو پای خود می ایستد و در هنگام خوابیدن خود را ولو می کند بگونه ای که شما فکر می کنید کاملاٌ بیجان شده است. در خیلی از مواقع خوابیدن آن مانند انسانها به پشت است و خواب عمیقی دارد بطوری که اگر شما به آرامی دستش را بگیرد و آن را از جای خود بلند کنید ممکن است هنوز خواب بماند و بیدار نشود

 این حیوان در صورت خود جیب های گونه ای (cheek pouch) دارد. این جیبها در دو طرف صورت واقع شده اند و کار حمل مواد غذایی و مخفی کردن نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر را بر عهده دارند. همستر قسمت عمده ای از غذائی که شما برای آن میگذارید را در ابتدا بشکلی حریصانه در این جیب ها قرار میدهد و سپس در گوشه ای از قفس آنها را خارج کرده و شروع به خوردن می نماید. 

همستر بالغ در هر روز 5 تا 10 گرم غذا و مقدار کمی آب احتیاج دارد. وزن بالغ حدود 100 تا 130 گرم و طول عمر آن 2 تا 5 سال استدندانهای پیشین همستر بطور مداوم در حال رشد است و برای کوتاه کردن آن احتیاج به جویدن مواد جامد از قبیل چوب و کارتن و ... دارد. همستر در هر زایمان 5 تا 9 نوزاد بدنیا می آورد. نوزاد این حیوان از سن7 تا 10 روزگی شروع به خوردن مواد جامد خواهد کرد.

از همستر بیماری خاصی در انتقال به انسان گزارش نشده است و واکسن خاصی نیز برای آن وجود ندارد اما بهتر است هر شش ماه یکبار داروی انگلی لازم به آن داده شود.

مدتی است که به دلیل سهولت نگهداری و زیبائی بالای این حیوان، نگهداری از آن در کشورهای متعدد اروپائی و آمریکائی رواج چشمگیری داشته است. برای اطلاعات بیشتر می توانید کلمه همستر (Hamster) را در اینترنت (فارسی یا انگلیسی) جستجو کنید. در صورتی که نگهداری از این حیوان را تجربه کنید بطور حتم علاقه زیادی به آن خواهید یافت. علی رغم آنکه از رواج همستر در ایران چندین سال می گذرد  بسیاری از مردم آن را با موش اشتباه می کنند و در خیلی از موارد با نگاهی چندش آور و نامطلوب به آن می نگرند. 

 

 

  

 

    لیست قیمت ها :برای آگاهی شما

۱- همستر بالغ (بالای ۴۵ روزه) : ۷۰۰۰ تومان.

۲- همستر بچه (۲۰ تا ۴۵ روزه) : ۵۰۰۰ تومان.

۳-همستر مادر باردار (آماده زایمان) : ۱۲۰۰۰ تومان.

 

۴- قفس آکواریم درب دار با تجهیزات مناسب (چرخ و فلک، سرسره و . . ) : ۵۰۰۰ تومان.

۵- کتاب اصول نگهداری، بهداشت و بیماریهای همستر. مولف : دکتر صادقی : ۱۰۰۰ تومان.

۶- کیف دستی حمل همستر : ۱۵۰۰ تومان.

 

 

 

  

تصاویر همسترهاو حیوانات خود را برای ما ارسال کنید

 

 

 

 

بریدن ظرف پنیر برای استفاده در تمیزکاری خانه همستر

 Image hosting by TinyPic

  

 

آکواریم معمولی (طراحی توسط دنیای همستر)

 

Image hosting by TinyPic

 

 

Image hosting by TinyPic

 

 

 

 

توضیحات بیشتر راجع به همستر

عناوین پاراگراف ها:

1) انتخاب همستر در هنگام خرید آن.

2) خانه همستر.

3) بستر سازی.

4) لوازم زندگی.

5) رژیم غذایی همستر.

6) دست آموز کردن و لمس همستر.

7) روش گرفتن همستر.

8) چگونه همستری را که اهلی نیست بگیریم.

9)  ضد همستر کردن محیط.

10) فرار طولانی.

11) تولید مثل.

 1) انتخاب همستر در هنگام خرید آن

 

 

دو نوع همستر به عنوان حیوان خانگی نگهداری میشود. همستر طلائی یا سوری و همستر کوتوله یا چینی. همستر کوتوله تقریبا به اندازه نصف همستر طلائی می باشد. همستر طلائی در تنهایی نیز زندگی شادی خواهد داشت و اغلب اگر بصورت گروهی نگهداری شوند با هم در گیر می شوند. همستر کوتوله اجتماعی تر بوده و شاید برای نگهداری آنها بصورت دوتایی (از یک جنس) بهتر باشد.از بقیه جهات نگهداری آنها شبیه به هم می باشد. امروزه به دلیل جهش های ژنتیکی تعداد رنگ های زیاد و الگوهای متفاوت پوشش مویی همستر طلائی یا سوری در انواع رنگ های دیگر از جمله سفید، سیاه، کرم، خاکستری و . . .  و با موی صاف یا پشمالو یا دم جارو و . . . یافت میشود. از نژادهای فوق عمومی ترین همستر جهت نگهداری همستر طلایی است. در طبیعت وحش همستر طلایی دارای پوشش کوتاه، ضخیم و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز میباشد. همسترهای اهلی برای اولین بار از یک نر و دو ماده خواهر در سال ١٩٣١ از سوریه به انگلستان منتقل گردید.

       موقع انتخاب همستر به رفتار و شرایط آنها بخوبی دقت کنید. از خرید همسترهایی که بی حال و ساکت می باشند اجتناب ورزید و آنها باید زبل، کنجکاو و فعال باشند (البته در ساعت بیداری یعنی غروب به بعد). پوشش بدنی باید صاف و چشم ها تمیز باشند. نفس کشیدن حیوان نباید صدادار و با زحمت صورت گیرد. اگر متوجه شدید در درون قفس یکی از همسترها به اسهال یا بیماری تنفسی دچار شده است آن را قرنطینه کنید زیرا همه همسترها در درون آن قفس در معرض یک بیماری واگیر دار قرار میگیرند.

 

2) خانه همستر

سه نوع خانه برای همستر رایج میباشد. قفس های سیمی، قفس پلاستیکی و آکواریوم.

۱- قفس سیمی با میله های افقی با فاصله ۱ تا ۲ سانتی متر برای نگهداری مناسب میباشد زیرا همستر به بالا رفتن علاقه زیادی دارد و از میله ها برای بالا رفتن از دیواره استفاده میکند. از قفس هایی که کف آنها به صورت شبکه ای و سوراخدار است اجتناب کنید چرا پای او در آنها گیر کرده و حیوان در این قفس راحت نیست و تمیز کردن این قفس ها نیز مشکل است.

۲- قفس های پلاستیکی که معمولاٌ با تجهیزات دیگری همراه است. این قفس ها خارجی بوده و ضمن گران بودن برای شرایط آب و هوائی گرم و خشک ایران مناسب نیستند. لانه های پلاستیکی با چندین تونل و محل خواب نیز مناسب میباشند و حیوان  میتواند از آن برای ورزش و تفریح استفاده کند ولی ضمن برخورداری از ایراد فوق، تهویه هوا و نظافت آن مشکل است. بعلاوه بسیاری از همسترهای طلائی بزرگتر از آن هستند که در تونلها جای گیرند ولی برای همسترهای کوتوله مشکلی پیش نخواهد آمد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل سکونت این حیوان باید آنقدر محکم باشد که در مقابل جویدن مقاومت کند و بعضا لانه های پلاستیکی به راحتی توسط آنها جویده خواهد شد.

۳- نوع رایج تر و ارزانتر قفس همستر در ایران آکواریوم است و تمیز کردن آن نیز راحت است. اما گردش هوا در آن کمتر بوده و همچنین این فرصت را به حیوان نمی دهد که ازدیواره ها بالا رود. یک درپوش نیز برای ممانعت از خروج همستر از آکواریوم و همچنین جلوگیری از دسترسی دیگر حیوانات خانگی به همستر نیاز می باشد. "دنیای همستر" اقدام به طراحی انواع جدیدی از این آکواریم ها نموده است که به تجهیزات مناسب از قبیل چرخ و فلک، سرسره، تونل و نردبان و اتاق بالا مجهز است. دو مدخل جریان هوا در دو طرف پیش بینی شده است.

 

3) بستر سازیLily, still caged

اغلب از تراشه چوب برای پوشاندن کف قفس استفاده میشود ولی باید از تراشه سرو اجتناب نمود. درخت کاج نیز بدلیل امکان ترشح مواد تحریک کننده و معطر مناسب نمیباشد. خرده های چوب درخت اشنگ یا دیگر درختان جنگلی برای استفاده در کف قفس بهتر است. میتوانید به نجاری محل خود مراجعه و مقداری خرده چوب بگیرید (معمولاٌ رایگان است اما می توانید انعام کوچکی به شاگرد نجار بدهید). خرده های چوب را کف قفس بریزید و لازم است هر دو هفته یکبار عوض شوند. از آنجا که همسترها معمولا از گوشه قفس خود برای دسشوئی استفاده میکنند تمیز کردن آن قسمت بصورت مداوم (چند روز یکبار) به تمیز ماندن محل زندگی آنها کمک میکند. همسترها دوست دارند در زمین تونل حفر کنند بنابراین عمق پوشش کف باید آنقدر باشد که حیوان بتواند درون آن تونل حفر کند (۵ سانتی متر و بیشتر).

    لازم است مکان قفس در خانه در محل مناسب انتخاب گردد. معمولاٌ در صورتی که قفس در بلندی قرار گیرد برای همسترها خوشایندتر است. از آنجا که همسترها شبگرد هستند محل زندگیشان در روز باید ساکت باشد. قفس باید دور از تابش مستقیم آفتاب و منابع گرما بوده و بهتر است حدود نیم متر بالاتر از سطح زمین بر روی تاقچه یا یک میز باشد. 

 

4) لوازم زندگی

یک فضای بسته به عنوان آشیانه در گوشه ای از قفس برای همستر مطلوب میباشد که میتوان از یک جعبه مقوایی برای اینکار استفاده نمود و هر چند وقت یک بار عوض شود. کف جعبه را میتوانید با چیزی نرم مثل دستمال کاغذی بپوشانید. مواد کف این جعبه باید حدود یک بار در ماه عوض شود. عوض نمودن بیشتر باعث برهم زدن آرامش همستر خواهد شد. بازرسی منظم جعبه و برداشتن مواد غذائی که حیوان ذخیره نموده و در حال فاسد شدن است میتواند به بهداشت بیشتر قفس کمک کند.

 به همستر باید فرصت جویدن و ورزش کردن داده شود. تقریبا تمام همسترها با شوق و ذوق از یک چرخ و فلک مخصوص همستر استقبال میکنند. مقداری تونل و لوله (مثل لوله دستمال توالت) نیز مفید است. شاخه های تازه درختانی مانند بید و درختهای میوه که برای آنها از سموم ضد آفت استفاه نشده است و جعبه های کوچک مقوائی برای جویدن و بالا رفتن مناسب هستند.

    برای آبخوری حیوان نیز میتوان از یک بطری با سری که بتواند حیوان به راحتی از آن آب بخورد استفاده نمود. بدینوسیله آب حیوان تمیز مانده و نمیتواند ظرف آب را سرازیر نماید. همستر نیاز کمی به آب دارد و  چنانچه در رژیم غذائی او سبزی قرار گیرد کافی میباشد. آب زیاد برای حیوان خطر مرگ دارد. یک ظرف غذای کم عمق از سرامیک یا چینی بهترین انتخاب برای ظرف غذای همستر می باشد تا حیوان نتواند ظرف را برگرداند. تمیز نمودن چنین ظرفی نیز راحت تر است.

5) رژیم غذایی همستر

برای رژیم غذائی همستر میتوان از غذاهای آماده موجود در بازار استفاده نمود که معمولا بصورت مخلوطی از دانه گیاهان یا بصورت یک جیره غذایی به شکل گلوله های کوچک و یکدست درون بسته بندی آماده می باشد (البته در ایران هنوز غذای مخصوص همستر بصورت آماده وجود ندارد و از پلت آماده برای پرندگان استفاده میشود). جیره آماده گلوله ای از نظر مواد غذائی متعادل است اما همستر نمیتواند دانه های مورد علاقه خود را دست چین کند و به همین دلیل این غذا در بعضی مواقع حیوان را دلزده کرده و بعضی از همسترها اصلا آنرا نمی خورند. دانه های مخلوط آماده معمولا از طرف او بهتر پذیرفته می شوند و پایه خوبی برای رژیم همستر می باشد. ولی مواظب باشید از غذایی که تنها شامل دانه گیاهان است اجتناب کنید بلکه غذا باید شامل مواد مختلفی مثل سبزیجات خشک نیز باشد. از این غذای آماده برای حیوان بیش از اندازه نریزید چرا که با این کار حیوان دانه های مورد علاقه اش را دست چین نموده و باقیمانده غذا را نمی خورد. این ایده خوبی است که در هر زمان مقدار کمی غذا بریزیم و اجازه دهیم همستر تقریبا ظرف غذای خود را قبل از اینکه دوباره غذا بریزید خالی کند. علاوه بر این ، به غذای حیوان باید تکه های کوچکی از سبزیجات و میوه های تازه بعنوان مکمل غذایی افزوده شود. همچنین خوب است بعضی مواقع یک غذای سفارشی مثل کرم ، جیرجیرک یا یونجه خشک به همستر داده شود. همچنین بعضی مواقع می توان مقداری ماست تازه یا تکه ای مرغ پخته به حیوان داد. از دادن لوبیای نپخته ، چشم سیب زمینی، سیب زمینی سبز ، گوجه فرنگی ، سیر ، شکلات و هر غذای حاوی شکر و نمک خودداری ورزید.

  

6) دست آموز کردن و لمس همستر

این امکان وجود دارد که همستر دست انسان را گاز بگیرد ولی گاز گرفتن معمولا بر اثر اضطراب و ترس او می باشد. چنانچه حیوان را با آرامی و ملایمت همراه با مقداری باج دهی (مثلاٌ دادن مقداری غذای مورد علاقه موقع و در دست گرفتن) معمولا بر کمرویی و تمایل گزندگی آن غلبه میکنید. همچنین همستری که بدلیل محیط نامناسب زندگی و یا صداهای اضافی تحت فشار قرار دارد اغلب اوقات آشفته بوده و تمایل گاز گرفتن در او بیشتر است. کار کردن بر روی حیوان برای اهلی و دست آموز کردن او را فقط در هنگامیکه حیوان از لانه خود بیرون می آید انجام دهید. بیدار نمودن همستر میتواند باعث عصبانیت و بدخلقی او گردد.

همستر بخوبی با شما انیس میشود. ابتدا به همستر اجازه دهید به محیط جدید خو بگیرد. زمانی که آرام به نظر رسید شروع به گذراندن وقت خود در اطراف قفس نمائید و به آرامی با حیوان صحبت نمائید تا به صدای شما عادت نماید. هنگامی که در حضور شما احساس راحتی نمود با دست خود شروع به دادن مقداری غذای خوشمزه (مثل تخمه آفتابگردان- کشمش یا هر خشکبار دیگر) به او نمائید. هنگامیکه غذا را با خوشی از دست شما گرفت شما میتوانید تلاش خود را برای گرفتن اوشروع کنید. اجازه دهید کف دست شما راه برود. زمان برای این پیشرفت متغییر است و مخصوصا به سن حیوان بستگی دارد. همستر شما ممکن است براحتی بپذیرد که شما او را در دست گیرید و یا ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

 

7) روش گرفتن همستر

بهترین روش برای گرفتن این است که اورا در کف دست قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پشت آن قرار دهید تا از پریدن به بیرون و آسیب احتمالی جلوگیری کنید. بویژه در ابتدا بهتر است حیوان را بالای دامنتان یا یک سطح نرم نگهداشته تا در صورت پرش یا سقوط آسیب نبیند. به او اجازه دهید تا ازیک دست به دست دیگر خزیده تا بتدریج در دستتان احساس راحتی کند.

 

8) چگونه همستری را که اهلی نیست بگیریم

اگر می خواهید همستری را که هنوز اهلی نشده  بگیرید یک قوطی یا فنجان روبروی حیوان قرار داده سپس حیوان را با ملایمت درون آن برانید و به این وسیله حیوان را انتقال دهید. اغلب همسترها برای حس کنجکاوی درون فنجان خواهند رفت. در صورت لزوم اگر میخواهید همستری را در دست گیرید که احتمال دارد گاز بگیرد میتوانید از دستکش استفاده کنید. البته دقت کنید که دستکش زبر نبوده و حیوان در اثر گرفته شدن با دست دچار اضطراب نگردد.

 

9)  ضد همستر کردن محیطガンガンやぁ

اگر تصمیم دارید به همستر خود اجازه دهید گاهاٌ از قفس خود خارج شود باید اتاق خود را ضد همستر نمائید. ابتدا مطمئن شوید هیچ چیزی که حیوان بتواند داخل آن شده و شما قادر به بیرون آودن او از آنجا نباشید وجود ندارد (از قبیل زیر تخت یا یک فضا تنگ بین اسباب و اثاثیه خانه). همستر باید در یک فضای کوچک که قابلیت فرار نداشته باشد محدود گردد و گرنه ممکن است برای گرفتنش دچار دردسر شوید. مطمئن شوید کلیه سیم های برق دور از دسترس حیوان هستند. مطمئن شوید هیچ چیز که بتواند به همستر آسیب برساند(از قبیل گیاهان سمی) وجود ندارد. ضمنا هر چیزی را که نمی خواهید همسترتان بجود از دسترسش دور نگاه دارید چون ممکن است پس از مدتی با نرمه های تشک و پتوی خود که جویده شده است موجه شوید. در اینصورت اگر بابای خونه هستید و خانمتان از این موضوع بی اطلاع است بهتر است سریعاٌ نسبت به امحاء دسته گلی که به آب داده اید اقدام کنید. lol 

 

10) فرار طولانی

بعضی اوقات بدون اطلاع شما همستر از قفس خود خارج میشود. البته این موضوع در مورد قفس های آکواریم کمتر اتفاق می افتد. برای گرفتن حیوان میتوانید بدین گونه عمل نمائید: یک سطل را در گوشه ای که احتمال میدهید حیوان رفت و آمد کند قرار دهید. کف سطل یک ملحفه انداخته  سپس درون سطل مقداری غذای مورد علاقه او را بگذارید. یک چوب را برداشته یک سر آن را بر زمین و سر دیگر آنرا بر لبه سطل بگذارید. بدین گونه حیوان برای خوردن غذا از چوب بالا رفته و وقتی درون سطل افتاد دیگر نمیتواند خارج شود. این نیز ایده خوبی است که درب قفس حیوان را باز گذاشته و مقداری غذا درون قفس بگذارید. مراقب قفس باشید تا هنگامیکه حیوان برای تغذیه وارد قفس شد درب قفس را ببندید.

 

جدول زیر خلاصه ای از مشخصات دوره های زندگی را نشان می دهد.

 

 

 

شرح

سن / وزن / زمان

 

 

سن و وزن در نر بالغ

هفتگی ٦- ٨  - ١٢٠- ٨٠ گرم

 

 

سن و وزن در ماده بالغ

٤ هفتگی  - ١٢٠- ٨٠ گرم

 

 

مدت چرخه استروس

٤ روز

 

 

تخمک گذاری

١- ٢ ساعت بعد از تاریکی روز اول استروس

 

 

جایگزینی جنینی

 روز ششم از شروع استروس

 

 

دوره بارداری

  ١٥ روز - ١٨

 

 

تعداد بچه ها

٤ - ١٢

 

 

وزن در هنگام تولد

  ٢ گرم – ٥

 

 

سن از شیر گرفتن

 ٢١ روزگی

 

 

متوسط دوره قابلیت باروری

  ١٥ماه

 

 

 11) تولید مثل

همستر کوتاه ترین دوره بارداری را در میان تمام پستانداران دارا میباشد. همانگونه که قبلاٌ نیز بیان شد دوره بارداری این حیوان 15 تا 16 روز است. همسترهای ماده در تمامی سال بغیر از هنگام خواب زمستانی فعالیت تولید مثلی دارند. قدرت باروری در فصل زمستان بدلیل میزان تابش نور کمی کاهش مییابد. بیضه نرها در هنگام زمستان جمع میشود . بلوغ جنسی به صورت رفتاری و تهاجمی بیشتر مشاهده میشود. ماده ها شروع به حمله به نرها میکنند. در صورتیکه تمایل به پرورش آنها باشد بایستی نر و ماده های در یک مکان قرار گرفته و تحت مراقبت قرار گیرند. ساعات اولیه تاریکی منجر به جفتگیری و تخمگذاری میگردد. دوره استروس (آمادگی برای بارداری از طرف ماده) 4 روز است. در این حالت همستر ماده بخوبی نر را پذیرا می باشد و بصورت ساکن قرار میگیرد و دم کوچک خود را بسمت بالا میکشد تا دخول نر به آسانی بیشتری میسر گردد. معمولاٌ حیوان نر با زبان خود ترشحات ماده و نرگی خود را لیس میزند. اغلب یک دخول موفق به بارداری ممکن است تا چند ساعت نیز بطول انجامد. در هنگام جفتگیری حرکت های دیگری از قبیل گاز گرفتن گوش ماده و یا کشیدن پوست او از طرف نر اتفاق میافتد.

شروع استروس بوسیله حضور ترشحات دیده میشود. ٢ روز پس از جفتگیری ترشحات خاکستری- سفید بودار و ترحشات مربوط به بعد از تخمک گذاری مشاهده میشوند. بارداری پس از قطع ترشحات تخمک گذاری در روز ٥ - ٩  صورت میگیرد.

در صورتیکه ماده با سایر ماده ها نگهداری میشود توصیه میگردد ماده باردار را به قفس جداگانه منتقل نمود. حالت کانیبالیسم (بچه خوری) زمانی اتفاق می افتد که اختلالالی در هفته اول پس از زایمان ایجاد گردد. معمولا پس از زایمان استروس ایجاد نمیشود ولی پس از شیر گرفتن بچه ها (3 هفتگی) دوره جدید استروس شروع میشود. درصورتیکه مادر قادر به تغذیه بچه ها نباشد بایستی غذا را به صورت دستی به آنها داد که البته این نوع تغذیه در عمل زیاد موفقیت آمیز نمیباشد.

 

 

 

اطلاعات فیزیولوژیکی همستر نژاد طلایی

 

 

طول عمر

٢ - ٣ سال

 

 

وزن نر بالغ

٨٥ - ١٤٠ گرم

 

 

وزن ماده بالغ

٩٥ - ١٢٠ گرم

 

 

تعداد تنفس

٥٤ ( ٣٣ - ١٢٧ ) در دقیقه

 

 

تعداد ضربان قلب

٢٨٠ - ٤١٢ در دقیقه

 

 

دمای بدن

٢/٣٦ - ٥/٣٧ درجه سانتیگراد

 

 

حجم خون

٧٠ - ٧٥

میلی لیتر ازای هر کیلوگرم وزن بدن

 

 

حجم سلول خونی

٤٥ %

 

 

تعداد گلبول های قرمز خون

١٢ ١٠  * ٥/٧ به ازای هر لیتر

 

 

هماتوکریت خون

دسی لیتر به ازای هر گرم  ٨/١٦

 

 

تعداد گلبول های سفید خون

٩ ١٠  * ٦٢/٧ به ازای هر لیتر

 

 

نوتروفیل

٩/٢٩ %

 

 

لمفوسیت

٥/٧٣ %

 

 

مصرف روزانه آب

٣٠ میلی لیتر

 

 

مصرف روزانه غذا

١٠- ١٥ گرم

 

 

   

همستر کوچولوها

  بچه های همستر(۲ روزه) بر روی نرمه های دستمال کاغذی.

 

 

 

 

 

 

 

 

    

20 نکته کاربردی در نگهداری همستر

 

1-    هیچگاه آب فراوان در اختیار آن قرار ندهید. این میتواند باعث مرگ او گردد.

2-    در صورتیکه در جیره غذائی او از سبزی استفاده میکنید (مخصوصاٌ در هوای سرد و معتدل) دیگر به آب نیازی ندارد.

3-    در میان سبزیجات به گشنیز بیش از دیگران علاقه دارد. توجه کنید که کاهوی زیاد ممکن است باعث اسهال شده و خطرناک است.

4-    ذرت غذایی ارزان و مناسب است. بهتر است مقداری از آن را کمی بپزید تا نرم شود و پس از خشک کردن به مرور به او بدهید. شیرینی، نمک، چربی زیاد و بعضی از میوه ها ازجمله گوجه فرنگی در جیره غذایی همستر مضراست.

5-    غذای همستر را تمیز کرده و به او بدهید. هیچگاه از سبزی نشسته و غذای آلوده استفاده نکنید. در اینصورت ممکن است آلوده به انگل گردد.

6-    یک روز در میان محتوی انباری خانه همستر را در کف خانه اش پهن کنید تا از پوسیدگی و فاسد شدن آن جلوگیری شود.

7-    غذای همستر را در نوبت های متوالی (حداقل 3 بار در شبانه روز) و بمقدار کم به او بدهید.

8-    چرخ و فلک از بهترین و ضروری ترین تجهیزات در خانه همستر است. بازیگوشی حیوان در واقع یک ورزش و برای سلامتی او بسیار مهم است.

9-    تکه های مقوا، چوب نرم، کاغذ مچاله و . . . جهت جویدن را فراموش نکنید. رشد دندانهای همستر هیچگاه متوقف نمیشود.

10-تمیز کردن آکواریم بصورت جزیی 2 بار در هفته و بصورت کلی هر 2 ماه یکبار انجام گیرد.

11- چون همستر ادرار خود را در گوشه ای از آکواریم انجام میدهد نسبت به تعویض خرده چوب مربوط به این ناحیه (2 بار در هفته) اقدام کنید. برای این منظور میتوانید یکی از ظروف خالی پنیری را از وسط نصف کنید تا ابزاری شبیه به بیل مکانیکی بدست آید و از آن استفاده کنید.

12-برای گرفتن همستر به آرامی اقدام کنید تا استرس و ترس برای او ایجاد نشود. همستری که بترسد ممکن است در دست شما ادرار کند. برای بلند کردن و در دست گرفتن همستری که با بوی بدن شما آشنا نیست دقت کنید حرکت آرام همراه با نوازش و دست گرفتن در بالای سر حیوان برای جلوگیری از سقوط آن لازم است. این موضوع مخصوصاٌ در مورد بچه ها ضرورت بیشتری دارد.

13-برای زایمان همستر باردار حداقل 1 هفته برای خانه سازی لازم است لذا قبل از این خانه او را مستقل کنید.

14-ضمن زایمان لازم است شرایط آرامش برای مادر فراهم شود. مکانی بدون سر و صدا و حتی الامکان تاریک مطلوب است. طول مدت زایمان 20 دقیقه تا 1 ساعت طول میکشد.

15-هیچگاه در روزهای نزدیک به زایمان و چند روز پس از آن به همستر مادر و فرزندان او دست نزنید.

16-جابجا کردن همستر مادر در روزهای نزدیک به زایمان باعث خونریزی و سقط جنین و مرده زایی و یا بچه خواری خواهد شد.

17-شستشوی همستر پس از مدتی که با محیط جدید عادت کرد بلامانع است. بدین منظور از آب ولرم ومقدار کمی شامپو بچه استفاده کنید. مواظب باشید حیوان زیاد نترسد. سپس با حوله نرم و سشوا در فاصله مناسب آنرا خشک کنید.

18-نور مستقیم آفتاف بمدت طولانی (بیشتر از چند دقیقه) میتواند برای همستر خطرناک باشد و در صورت استمرار منجر به مرگ آن گردد.

19-همستر نسبت به سرماخوردگی و مخصوصاٌ واگیر از انسان حساس است. مواظب باشید خانه او را گرم نگه دارید.

20-دقت کنید اگر همستری دعوایی بود آنرا از دیگران جدا کنید. حمله همستر مادر (پس از زایمان) چنانچه به محدوده همسترهای دیگر وارد شود بسیار خطرناک و وحشیانه است و چنانچه سریعاٌ خارج نشود ممکن است با دندانهای خود شکم حیوان مقابل را پاره کند.

 

 

20 جاذبه و زیبایی در همستر

1

-    دست و پای او شبیه انسانها و دارای انگشت است.

2-    در بسیاری از مواقع بر روی دو پای خود می ایستد و به بیرون نگاه میکند.

3-    خواب سنگینی دارند و بصورت های گوناگون و بر روی هم و لابلای هم می خوابند.

4-    ممکن است در هنگام خواب آنرا به آرامی از محل خود بلند کنید و بیدار نشود.

5-    در دهان خود دو لپ بزرگ دارد. ابتدا غذا را با ولع در داخل آنها جای میدهد. سپس آنرا به انباری خود برده و با فشار دستان خود، غذا را از لپ های خود خارج میکند. آنگاه در گوشه ای نشسته و مقداری از آن را با دو دست خود گرفته و ریزریز جویده و میخورد.

6-    تمایل به کندن تونل دارد و لذا در بسیاری از مواقع خرده چوبهای نجاری موجود در کف آکواریم را میجورد.

7-    تخمه آفتابگردان (بصورت خام) را خیلی دوست دارد. آنرا با دو دست خود میگیرد و بکمک دندان پوست آن را گرفته و مغز آنرا ریزریز جویده و میخورد.

8-    برای تمیز کردن خود، با دندان پوست خود را میجورد. بدین منظور برای بعضی از نواحی بدن که دسترسی آسانی ندارند ابتدا پای خود را در دهان برده و پس از مرطوب کردن با آب دهان، بسرعت به محل مورد نظر می مالد. در گاهی موارد نیز بر روی پاهای خود مینشیند و خود را تمیز میکند.

9-    برای سائیدن دندان خود چیزهایی مانند تکه های کارتن یا کاغذ یا چوب نرم را که در آکواریم آن قرار میگیرد میجود.

10- همستر از ابتدای شب فعال و بازیگوش شده و مرتب بر روی اسباب بازی های خود از قبیل چرخ و فلک، سطح شیبدار، اتاقک فوقانی و . . . حرکت میکند.

11- پس از بیدار شدن از خواب خمیازه های بلندی دارد. در این حالت دهان خود را تا حد ممکن (در حدود 150 درجه) باز میکند و بدن خود را بطور کامل میکشد.

12- برای توالت کردن به گوشه ای خاص از آکواریم خود رفته و پای خود را کمی بالا گرفته و ادرار میکند.

13- برای خانه سازی، دستمال کاغذی یا کاغذ را در دهان خود مرطوب میکند و بصورت یک گودی مناسب برای خود خانه میسازد.

14- هنگام ترسیدن بر اثر دعوا یا از بیرون، ابتدا جست و خیز شدیدی کرده و سپس همگی با هم بطور ناگهانی روی دو پای خود یا بصورت خوابیده ساکن می شوند.

15- جفتگیری همستر در مدت زمانی نسبتاٌ طولانی (گاهی موارد تا چندین ساعت) بطول می انجامد. در این حالت ماده کاملاٌ ساکن و بی حرکت و خمار یا با چشمان بسته در جلو نر قرار گرفته و دمب خود را کاملاٌ سفت و بالا میگیرد. حیوان نر با لیس زدن به ترشحات ماده و نرگی خودش، عمل جفتگیری را مرتب تکرار میکند. در این بین گاهی موارد پوست گردن یا گوش ماده را نیز گاز میگیرد.

16- چند روز قبل از زایمان، پهلوی ماده دارای برآمدگی کاملاٌ واضحی میگردد. در این شرایط لازم است ماده مستقل گردد تا خانه سازی را شروع کند و غذای کافی را در انباری خود ذخیره نماید.

17- زایمان ممکن است تا نیم ساعت بطول انجامد. معمولا هر نوزادی که بدنیا می آید با یک جیغ (توسط نوزاد) همراه است. مادر بند ناف را بریده و پس از مقداری تمیز کاری، استراحتی کوتاه دارد و به او شیر میدهد. سپس نوزاد بعدی را بدنیا می آورد. ممکن است تا 12 نوزاد بدنیا بیایند.

18- چشم و گوش بچه ها در ابتدای تولد بسته است و هیچ پشمی بر روی بدن آنها وجود ندارد. پس از گذشت 1 هفته، پشم روی بدن بمرور ظاهر می شود و شما می توانید رنگ بچه ها را تا حدی تشخیص دهید. بمرورچشم ها و گوش ها به آرامی باز میشوند و بچه ها بزرگ می شوند و از سن 2 هفتگی شوخی و کشتی با یکدیگر را آغاز میکنند.

19- بچه ها برای شیر خوردن به دو ردیف سینه های مادر که بیش از 14 عدد است می چسبند بطوری که هنگام جابجایی مادر ممکن است بچه ها از سینه او جدا نشوند.

20- پس از حدود 1 هفته، بچه هائی که تازه راه رفتن را آموخته اند مرتب از خانه دور میشوند و مادر آنها را با دهان خود بلند کرده و به خانه باز میگرداند.

                          

    

 

کیف حمل همستر (ساده)

Image hosting by TinyPic

 

عکس های ارسالی شما

 

Image hosting by TinyPic

ارسالی لیلا رحماندوست - از تهران

 

Image hosting by TinyPic

 

ارسالی از رامین مرادیان - اهواز

 

Image hosting by TinyPic

 

ارسالی از میترا آل یاسین - ساری

 

Image hosting by TinyPic

ارسالی از علی احمدی- تبریز

   

  

حیوانات زیبا و جذاب

توضیحاتی مختصر درباره حیوانات خانگی و ...

مقدمه

انسان، حیوانی که از موهبت شعور برخوردار است در ابتدای خلقت در طبیعت و در میان دیگر جانداران زندگی میکرد. با گذشت زمان و رشد تمدن بشری، دوری انسانها از طبیعت و نیازهای فطریشان تبعات بسیار ناگواری را بدنبال داشته است. براستی هیچگاه به تفاوت نیازمندیهای ما با انسانهای نخستین اندیشیده اید؟ انسان اولیه در دامان طبیعت و کوه و دشت زندگی میکرد و نیازهای خود را از دو طریق عمده شکار و کشاورزی رفع مینمود. فرزندان او بدون دغدغه خاطر تا سن بلوغ رشد میکردند و بمرور وارد عرصه زندگی میشدند اما بشر امروزی در دنیای صنعتی با نیازهای گسترده ای که برای خود ایجاد کرده است باعث فشارهای عصبی و روانی برای خود و اطرافیان گردیده است. نگرانی از آینده از همان اوان کودکی شروع میشود. والدین با صرف هزینه های گزاف کودک را برای آموزش به مهد کودک، پیش دبستانی، مدرسه، راهنمائی و دبیرستان و . . . . می فرستند و بدنبال آن زندگی اجتماعی با قوانین پیچیده و گسترده خود آغاز میشود. حجم بالای اطلاعات مورد نیاز برای ادامه زندگی باعث شده است تا وجود ابزارهای پیشرفته اطلاع رسانی و ذخیره اطلاعات نیز نتواند این نیاز را بطور کامل برآورده سازد. در گذشته اگر گفته میشد هر کتابی ارزش یکبار خواندن را دارد امروزه میبایست کتابی را یافت که ارزش یکبار خواندن داشته باشد. انسانها از محیط زیست طبیعی خود دور شده و مجبور به زندگی در محیطی با انواع آلودگی های هوا، صوت و حتی بصری شده اند. در این شرایط لازم است تمهیدات کافی برای ادامه زندگی با کیفیت مطلوب اندیشیده شود. در غیر اینصورت زندگی به زنده بودن و تلاش برای معاش و آنهم آکنده از التهاب و نگرانی و تشویش تبدیل خواهد شد.

          جامعه شناسان و اندیشمندان غربی با شناخت این نیاز دست به اقدامات گسترده ای زده و تلاش زیادی برای ارضای نیاز معنوی انسانها در کنار قبول یک جامعه صنعتی نموده اند. این جنبش نزدیک به یک قرن است که ادامه یافته و در قالب سیاست های ملی و   NGO ها ادامه یافته است. حفظ محیط زیست و توسعه مواهب آن از بارزترین این اقدامات است که منافع عمومی و انسانی وسیعی را بدنبال داشته است. در جائی خوانده بودم که بسیاری از مردم آمریکا ماشین هایشان را دوست خود می دانند و با آنها حرف می زنند. آنها در واقع میل دوست داشتن را در دست ساخته های خود جست وجو می کنند.  

در این میان حیوانات بعنوان موجوداتی که از نظر آفرینش نزدیکترین آفریده ها به ما انسانها هستند میتوانند نقش اساسی و مهمی را ایفا نمایند. در دنیای غرب از این موهبت الهی کمال استفاده بعمل آمده است. نگهداری از حیوانات ضمن ایجاد یک سرگرمی سالم و مفرح، باعث تلطیف روحیات و احساسات شده و مهربانی را گسترش میدهد و این یک نیاز مبرم برای جوامع صنعتی و در حال رشد مانند جامعه ما می باشد.

به دلیل اعتقادات مذهبی و بر مبنای نجس بودن بعضی از حیوانات، نگهداری از آنها در جامعه ما رواج نیافته است. این موضوع حتی در مورد حیواناتی که پاک هم تلقی شده اند وجود دارد. با توجه به پیشرفت های گسترده در مورد بهداشت حیوانات و بررسی های بیماری زائی آنها بجاست متولیان این حوزه نسبت به بازنگری این موضوع اقدامی سریع داشته باشند. بعنوان مثال همستر که حیوانی کوچک و شبیه موش است ناقل هیچگونه بیماری به انسان نیست و از تمیزی بسیار بالائی برخوردار است در حالیکه اغلب مردم آنرا با موش اشتباه گرفته و بعنوان حیوانی نجس به آن می نگرند. در مورد پرندگان وضعیت تا حدی بهتر است اگرچه خرید و فروش آنها بصورتی سنتی و اغلب در شرایط غیر بهداشتی انجام می گیرد.

 

حیوانات برای شفا

مانند بعضی از غذاها که اثر شفادهنده و درمان‌کننده دارند ‌تماس داشتن با بسیاری از جانوران و حیوانات نیز می‌تواند تاثیر خوبی را به دنبال داشته باشد و این موضوع ارتباطی با طبیعت‌پرستی ندارد. حیوانات بخشنده‌اند و به سرعت فراموش می‌کنند. شاید خداوند حضور آنها را به ما بخشیده است تا عشق بدون شرط را درک و تجربه کنیم. علاوه بر همه آنچه که درباره عشق نوشته شده است میلیون‌ها انسان وجود دارند که تا به حال عبارت وستت دارم" را به کار نبرده‌اند. میلیون‌ها انسان دیگر وجود دارند که هرگز این عبارت پرانرژی را نشنیده‌اند و خیلی بیشترند کسانی که هرگز عشق را حس نکرده‌اند. دکتر دین اورنیش در کتاب عشق و بقا می گوید بقای ما به قدرت شفادهی عشق، صمیمیت و روابطمان بستگی دارد. قدرت شفادهی عشق، به عشق میان انسان‌ها محدود نمی‌شود. امروزه دانشمندان در تحقیقات خود و بررسی روابط بین حیوانات هم به این نتایج رسیده‌اند.

نمونه‌های بسیاری از توانمندی حیوانات در تاثیرات درمانی و شفادهی و روابط عاطفی که با بسیاری از انسانها برقرار می‌کنند مشاهده شده است. لاری دوسی از یک مطالعه که در دانشگاه دوک انجام شده نمونه مستندی را ارائه می‌دهد. پسر جوانی به نام هوف در خانه‌اش تعدادی کبوتر را نگهداری می‌کرد. او به پای هر پرنده یک نشانه به صورت یک شماره وصل می‌کرد تا بتواند آنها را تشخیص دهد. روزی یک کبوتر زخمی را در باغ پیدا کرد. به کبوتر کمک کرد و تا زمانی که خوب شد از او نگهداری نمود. زمستان آن سال هوف به شدت بیمار شد و برای عمل جراحی به بیمارستانی در دویست مایل دورتر رفت. یک شب بسیار سرد و برفی او صدای آرامی را از پشت پنجره اتاقش در بیمارستان شنید. وقتی که پرستار پنجره را باز کرد یک کبوتر به درون اتاق پرید و روی سینه هوف نشست. پس از بررسی پای کبوتر هوف نشانه خودش را دید. یکی از همان کبوترهای خانگی بود. به نظر بسیار بعید می‌رسید که کبوتر این همه راه را پرواز کرده باشد اما به هرحال او جایی رفته بود که دوستش به عشق و درمان نیاز داشت.

 

حیوانات خانگی و طول عمر بیشتر

دکتر مایکل روزین معتقد است کسانی که از حیوانات و پرندگان خانگی نگهداری می‌کنند جوانتر از هم سن و سالان خود باقی می‌مانند. او در کتابی با همین عنوان به این نتیجه رسیده است که در مورد حمله قلبی آنها که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کرده‌اند 49 درصد جان سالم بدر برده اند اما از بین آنهایی که هیچ حیوانی را در خانه نداشته‌اند تنها 27 درصد زنده مانده‌اند. اگر گیاه یا حیوان به صورت متناسب و هماهنگ انتخاب شوند انتظار چنین تاثیراتی بیشتر است. در بیشتر موارد دوستداران حیوانات معتقدند که حضور حیوانات در زندگی آنها تاثیرات عمیق و ژرفی داشته است. شاید یکی از دلایل طول عمر و سلامت بیشتر روستاییان مربوط به ارتباط بیشتر آنان با حیوانات باشد.

          آیا می‌توان گفت که خداوند حضور حیوانات کوچک خانگی را به ما عطا کرده تا معنی عشق بدون شرط را بفهمیم؟ می‌توانیم حیواناتمان را سرزنش و تنبیه کرده و آنها را زمانی که مطابق میل ما رفتار نمی‌کنند، در جایی حبس کنیم. اما زمانی که به سوی آنها برمی‌گردیم تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا آنها دوباره صورت خود را به پاهایمان بمالند و مشتاقانه گوشه‌های لباس ما را بکشند و بازی کنند. شاید آنها برای این در زندگی ما هستند تا نوع خاصی از دوست داشتن را تجربه کنیم، دوست داشتنی که در مقیاس روابط پر از شرط و شروط بسیاری از انسانها نمی‌گنجد.اگر می‌توانستیم مانند آنها ببخشیم و دوست بداریم، با همان خلوص و با همان سرعت، چه مردمان سالم و خوشبختی بودیم.

 

قدرت شفادهی حیوانات

لیم هونگ آن به شدت افسرده بود. مردی حدودا چهل ساله و مبتلا به شیزوفرنی. دکتر ماهادیوان، رییس بیمارستانی که او به مدت طولانی در آنجا بستری بود، تصمیم گرفت تا بیماران را به دیدن مزرعه پرورش اسب که در همسایگی بیمارستان بود، ببرد و از فضای آنجا لذت ببرند. لیم، ابتدا هیچ تمایلی برای ترک شبانه‌روزی نداشت، اما سرانجام شروع کرد به قدم زدن در بین مزرعه، آب دادن به اسب‌ها و گاهی مراقبت‌های بسیار ساده از بعضی از آنها. بعد از مدتی ارتباط دوجانبه‌ای بین او و اسب‌ها برقرار شد. این دوستی و رفت و آمد به میان اسب‌ها، او را برای ارتباط با مردم آماده کرد و لیم برای اولین بار با کارمندان شبانه‌روزی صحبت کرد و پس از مدت کوتاهی با کمک دکتر ماهادیوان توانست شغل ساده‌ای پیدا کند. دکتر ماهادیوان میگوید.

 

طبیعت، درمانگاه و دانشگاه

بسیاری از الگوهای پویای کیهانی و کدهای تعلیمی آسمان، در جانداران نقشه بسته است و با نگاهی عمیق به آنها می‌توان آنها را استخراج نمود. "برگرفته از مقدمه کتاب تاثیر حیوانات بر سرنوشت ما". طی 50 سال گذشته، دانشمندان در سراسر جهان نوعی درمان براساس همنشینی با حیوانات را بنا نهاده‌اند. در دانشگاه کمبریج در انگلستان، محققان کشف کرده‌اند که اغلب کسانی که به مدت حداقل یک ماه حیوانی خانگی را در خانه خود نگهداری می‌کرده‌اند دردهای مزمنشان به طور محسوس و مشخصی کاهش یافته است. موسسه تحقیقاتی پزشکی بیکر در ملبورن استرالیا در یک بررسی نشان داده است که از بین 6000 بیمار مورد مطالعه، آنهایی که حیوان خانگی نگهداری می‌کرده‌اند، فشار خون کمتر، کلسترول کمتر و حمله قلبی کمتری داشته‌اند. محققان آمریکایی هم به این نتیجه رسیده‌اند آنهایی که پرندگان را نگهداری می‌کنند و دچار حمله قلبی می‌شوند، اغلب به مدت طولانی‌تری بعد از حمله قلبی زنده می‌مانند. رییس بخش روانشناسی بیمارستان توکیو معتقد است که حیوانات می‌توانند برای از بین بردن حس تنهایی به ما کمک کنند. آنها با ایجاد یک رابطه حسی که عمدتا براساس نیاز طبیعی آنهاست، ما راتشویق به ایجاد یک رابطه متقابل می‌کنند. زمانی که زلزله ویرانگر کوبه در سال 1955 همه شهر را ویران کرد بسیاری از مردم در سالن‌های عمومی اسکان داده شده بودند. با وجود آنکه طبق قانون، حضور حیوانات در مراکز عمومی ممنوع بود مسئولین این اجازه را به مردم دادند تا حیوانات خود را به اماکن اسکان موقت ببرند. به دنبال اتخاذ این تصمیم، تجربه بسیار موفقی به دست آمد. دکتر جین کاتو رییس انجمن بیمارستان‌های دامپزشکی ژاپن می‌گوید: مردمی که حیوانات خود را به همراه داشتند به وضوح شادتر بوده و بسیار بهتر با بحران مقابله کردند. جسم انسان انرژی یا امواجی از خود ساطع می‌کند که دارای بسامدی به خصوص است. اکثر نقایص ارتعاشی زمانی رخ می‌دهد که امواج ناهماهنگ با امواج ما، احاطه‌مان کنند که در این صورت حیوانات خانگی می‌توانند مانند فیلتری عمل کرده و با تصفیه امواج پیرامون ما زندگی سالم‌تری را برایمان به ارمغان بیاورند. شاید به همین دلیل است که در زمان‌های قدیم که فاصله بین انسان و طبیعت کمتر بود بیماریها هم کمتر از انواع امروزی بود. امروزه هم با توجه به تحقیقات و تجارب متعدد، نمی‌توان تاثیر حیوانات را بر زندگی انسان انکار نمود. این تاثیرات به خصوص در جوامعی که روابط انسانی تضعیف شده است (مانند جوامع غربی) نقش موثرتری دارد و در واقع ابزاری برای تجربه و یادآوری روابط دوستانه و به دور از معامله‌گری است.

 می توان دل نگران سلامت معنوی انسان بود و به اهمیت معنوی طبیعت توجه نکرد.

 

بازار حیوانات خانگی در ایران

بازار خرید و فروش حیوانات خانگی از جمله بازارهای پررونق و پرطرفدار درخارج از کشور است که با گردش پول فراوان نقش اساسی در پویایی اقتصاد این کشورها داشته است و امروزه کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا و انگلیس تبدیل به ابرقدرت های خرید و فروش حیوانات خانگی شده و بازارهای جهانی این کالاها را به دست گرفته اند.  

    در کشور ما نیز به رغم این که ایرانیان اولین کسانی بودند که حیوانات وحشی را رام کرده واز آن ها در خانه نگهداری کرده اند همچنان به علت شرایط فرهنگی و مذهبی بازار خرید و فروش حیوانات خانگی ناشناخته و گمنام مانده است و فقط طی چند سال اخیر و آغاز دهه 80، این بازار رونق کمی داشته است. برخی حیوانات خانگی ایرانی با بیش از ۱۰ برابر قیمت در بازارهای جهانی به فروش میرسند .

امروزه علاوه بر پرندگان که از دیرباز مورد توجه خریداران بوده اند حیواناتی مثل سگ، گربه، سنجاب، همستر، میمون، خوکچه های هندی، موش، مار، لاک پشت و خرگوش نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده اند.

 

پرندگان

خانواده پرندگان بزرگترین گروه از حیوانات هستند که به خاطر زیبایی، تنوع رنگ و صدایشان مورد توجه انسان قرار گرفته اند. خانواده پرندگان خانگی را میتوان به انواعی چون قناری، بلبل، طوطی، فهره، مرغ عشق، مرغ مینا، فنچ، هفت رنگ و طرقه تقسیم کرد و در این میان قناری ها بیشتر مورد توجه و علاقه مردم هستند که خود به گونه های مختلفی چون رسمی، جی بر، جی بس، یورک شایر، هلندی، سوپر، رسمی بلند و . . .  تقسیم می شوند.

در میان این حیوانات، پرندگانی که رنگ های روشنتری دارند بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند به گونه ای که در حال حاضر رنگ های سفید، طلایی، سرخ، ابلق و ابلق طلایی پرطرفدارترین رنگ ها در بازار پرنده فروشان هستند. پرندگانی که نژاد اصیل تری دارند گران تر از پرندگان دیگر بوده و نرها به خاطر قدرت آواز دو برابر ماده ها قیمت دارند.

بازار خرید و فروش پرندگان از نوسان قیمت بسیاری برخوردار است به طوری که انواع پرندگان موجود در این بازار با قیمت هایی از 1500 تا بیش از 10 میلیون تومان به فروش میرسند. بنابراین کسانی که می خواهند پرنده بخرند باید قبل از هرگونه اقدامی برای خرید، اطلاعاتی در مورد انواع پرندگان و نگهداری آنها داشته باشند. بیشتر پرندگانی که در بازار پرندگان به فروش می رسند متعلق به کشورهای اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و نیز پرندگان بومی ایران هستند.

قناری های رسمی قیمتی بین هفت تا 40 هزار تومان دارند و نوع کشیده و سوپر قناری ها به ترتیب با قیمت هایی بین -50080 هزار تومان و -25060 هزار تومان فروخته میشوند. قناری های جی بر و  جی بس نیز به ترتیب با قیمت -500250 هزار تومان و -25070 هزار تومان به فروش میرسند.

در میان طوطی ها، طوطی کاسکو با بیشترین استقبال روبه رو است و علت این استقبال، مهارت این پرنده در تقلید صداست به طوری که (کاسکو) به راحتی می تواند صدای آهنگ موبایل را تقلید کند. به طور متوسط عمر طوطی 40 سال است و انواع طوطی که در ایران به فروش می رسد طوطی های هندی و آفریقایی و ایرانی هستند که در این میان طوطیان آفریقایی بیش ترین قیمت را دارند. هرچه طوطی بتواند تعداد کلمات بیش تری را بیان کند قیمت آن بالاتر می رود. در حال حاضر طوطی هایی که در ایران هستند قیمتی بین 250 هزار تا 10 میلیون تومان دارند.

هر جفت مرغ عشق 2500 تا 150 هزار تومان و هر جفت فنچ 1500 تا 50000 تومان به فروش می رسد. هر جفت هفت رنگ با قیمتی بین  7تا 80 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت هر جفت طرقه بین 10 تا 50 هزار تومان است. همچنین بلبل ها نیز با قیتی بین 10 هزار تا دو میلیون تومان به فروش می رسند و انواع سهره وحشی با قیمتی بین پنج تا 60 هزار تومان فروخته میشوند.

    
کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت پرندگان

   طی یکی دو سال اخیر نقل و انتقالات پرندگان کاهش چشم گیری پیدا کرده است. علت این امر شیوع آنفلوآنزای پرندگان است. با شیوع این بیماری قیمت پرندگان بین 30 تا 40 درصد کاهش یافت به طوری که بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان مجبور شدند پرندگان خود را بسیار ارزان بفروشند. به عنوان مثال در این دوران یک قناری 50 هزار تومانی تا 15 هزار تومان به فروش می رفت.

    
گربه
"پرشین کت" (Persian Cat) یا همان گربه ایرانی، گران ترین و زیباترین گربه جهان است که بزرگتر از گربه های معمولی بوده و صورتی فرورفته داشته و سفید و پشمالوست به طوری که طول پشم آن به بیش از 15 سانتی متر هم می رسد. پرشین کت در ایران با قیتی بین 350 هزار تا سه میلیون تومان فروخته میشود اما در خارج از کشور قیمت آن به بیش از 10 میلیون تومان هم می رسد. . نگهداری از گربه بیشتر دربین دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و زنهای تنها متداول است . اما پسرها بیشتر به سگ علاقه دارند. هم اکنون بسیاری از مراکز امنیتی وامدادی کشور از سگهای تربیت شده برای مقاصد خود استفاده می کنند.

          تفاوت قیمت گربه ایرانی در خارج و داخل کشور، باعث شده تا آلمانی ها و فرانسوی ها این گربه را در دنیای تجارت خویش وارد کرده و نوزاد گربه را از ایران با قیمت خیلی پایین خریداری و پس از بزرگ شدن به قیمت های بالا بفروشند.

با این که گرانترین گربه جهان متعلق به ایران است اما در حال حاضر کشورهای فرانسه و هندوستان خاستگاه این گربه شده و تبدیل به بزرگ ترین کشورها در نگهداری و تولید گربه ایرانی گردیده اند. گربه های سیامی معمولی بین 70 تا 600 هزار تومان و گربه های سفارشی معمولاً قیمت هایی بالاتر از 600 هزار تومان دارند.

قیمت گربه سیامی 200 هزار تومان و نوع مصری آن بین 400 تا 700 هزار تومان است. هزینه نگهداری گربه بالاتر از قیمت آن است و گربه ها غذای خام نمی خورند و غذای مورد علاقه آن ها مرغ، ماهی، گوشت و ... است. علاوه بر غذای نام برده کنسرو غذای گربه هم وجود دارد که پرفروش ترین آن Nativy pad نام دارد که به دو صورت کنسرو شده و پولکی است و قیمت آن از 700 تا 2000 تومان نوسان دارد.

    
سگ

از دیر باز سگ بعنوان بهترین دوست انسان همواره در خدمت او بوده و با توانایی های خود آدمی را شیفته ی خود نموده است. امروزه در تمامی کشورها جهان ازجمله در ایران هر روز به تعداد دوستداران این حیوان افزوده میشود و علاوه بر نگهداری از آن بعنوان یک دوست خوب، در بسیاری از موارد جهت نگهبانی و حافظت از آن بهره گیری میشود. سگهای پلیس و امداد همواره در مواقع ضروری کارایی خود را بسیار دقیق و منظم نشان داده و توانسته اند جایگاه خاصی را بدست آورند. در صورتی که شما نیز قصد دارید به جرگه ی این افراد بپیوندید بهتر است نکات مربوطه را مطالعه فرمائید.

از بین 132 نژاد شناخته شده سگ تنها 17 نژاد آن در ایران وجود دارند و بیشترین سگ های موجود در بازار داخل مربوط به کشورهای آلمان، ارمنستان، ترکیه، لهستان، بلژیک، انگلیس، استرالیا، چین و مالزی هستند. از معروف ترین نژادهای سگی که در بازار خرید و فروش میشود می توان به شین لو، بول داگ، دوبرمن، تری یر، ژرمن شفرد و شارپی اشاره کرد.

سگ ها تنها حیواناتی هستند که خیلی زود و سریع ارتباط خوبی با انسان برقرار می کنند و انسان را به عنوان ارباب خود می شناسند به همین خاطر از دیرباز انسان برای حفظ جان و مال خود از سگ کمک می گرفته است.

    سگ ها را می توان به دو دسته سگ های نگهبان و سگ های آپارتمانی (زینتی) تقسیم کرد که قیمت های آن ها با توجه به کارایی شان متفاوت است. به عنوان مثال ژرمن شفرد که یک سگ نگهبان است قیمتی بین 50 تا 200 هزار تومان دارد و قیمت تری یر آپارتمانی بین 40 تا 150 هزار تومان است.

علت گرایش جوانان به نگهداری از سگ های آپارتمانی طی چند سال اخیر یک تفاوت بزرگ بین مردم ما و دیگر کشورها است و آن این که در ایران مردم برای کلاس گذاشتن، متفاوت بودن، شیک بودن و ارضای حس تنوع طلبی خود اقدام به حفظ و نگهداری حیوانات میکنند اما در غرب این گونه نیست و حیوانات به عنوان یک همدم و مونس تنهایی مورد نگهداری قرار می گیرند.

در ایران خرید و فروش سگ های آپارتمانی ممنوع است و مجلس در سال گذشته عبور و مرور و تردد با سگ را در خیابان و اتومبیل جرم اعلام کرده اما با وجود این ممنوعیت، جوانان همچنان با علاقه به دنبال سگ های کوچک تر و گرانتر میگردند. تفاوت عجیب و بالای قیمت برخی از حیوانات مخصوصاً سگ و گربه در خارج از کشور  وجود دارد. برخی از حیوانات در بازارهای خارج از کشور به 10 برابر قیمت به فروش میرسند. به عنوان مثال، توله گریت دین در داخل کشور قیمتی بین 300 تا 500 هزار تومان دارد اما همین حیوان در خارج از کشور بین سه تا شش میلیون تومان قیمت می خورد.

بول داگ نیز از جمله پرطرفدارترین سگ هاست که قیمتی بین یک میلیون و 200 هزار تا دو میلیون تومان دارد. سگ های شارپی نیز با قیمتی حدودی یک میلیون و 600 هزار تومان فروخته میشوند. قیمت برخی از سگ های نگهبان آلمانی به بیش از 50 میلیون تومان هم میرسد.

باکسر سگی شجاع و چالاک است. بدن آن سراسر عضله ای و ورزیده است . معمولا در دو رنگ حنایی و مشکی وجود دارد و روی سینه و پنجه هایش از  رنگ سفید پوشیده شده است. پوزه ی کوتاه و بینی آن مسطح میباشد . فک پایین کمی جلوتر از فک بالا و لوچه های او آویزان است. بهترین بازدهی این نژاد در حافظت است . باکسر بسیار عاطفی و حساس است و رابطه او با کودکان متین و آرام میباشد. این سگ زندگی در داخل منزل را بیشتر ترجیح میدهد و در واقع دوست دارد که کنار صاحبش بماند. فک باکسر بسیار قوی و موهایش کوتاه است.

سگهایی که نگهداری میشوند  شناسنامه دارند و مشخصات آنها از قبیل نژاد، سن، جنس، تاریخ تولد، رنگ، اسم صاحب و واکسن هایی که تاکنون زده است در آن نوشته میشود.
    
سنجاب
سنجاب ها حیواناتی هستند که سخت رام میشوند و برای رام شدنشان باید صبر و حوصله زیادی داشت. به طور متوسط مدت زمان رام کردن این حیوان به شش ماه تا یک سال میرسد. سنجاب های آموزش ندیده (وحشی) قیمتی بین هفت تا 30 هزار تومان و سنجاب های دست آموز قیمتی بین 400 هزار تا دو میلیون تومان دارند.

سنجاب هایی که در ایران وجود دارند معمولاً ایرانی بوده و توسط شکارچیان غیرمجاز فروخته میشوند و دلالان از شکار سنجاب و قاچاق آن به روسیه و ترکیه سود زیادی میبرند. برای شناخت سنجاب اصیل از سنجاب های معمولی باید به دم آن توجه کرد. هر چه دم سنجاب پشمالوتر باشد نژاد آن اصیل تر است.

    
همستر

همستر حیوانی است شبیه موش که دندان هایی بلند داشته و فاقد دم است. زادگاه این حیوان کشورهای کویری و خشک مثل سوریه و مصر است. همستر طلایی بیشترین استقبال را در میان سایر نژادهای این حیوان دارد. قیمت انواع همستر بین سه تا 10 هزار تومان نوسان دارد.

          این جونده بی آزار و سرگرم کننده نیز مدت زیادی نیست که برای خود در بین افراد خانواده خصوصا کودکان جایی برای خود باز کرده است . همستر شدت ترس کودکان و خانمها از موش را تاحد چشمگیری کاهش داده است . این حیوان زیبا و جذاب با حرکات خود به هنگام بازی بیننده را مجذوب خویش نموده و قدرت فراگیری خوبی خصوصا جهت پیدا کردن غذا در لابلای اشیا دارد. بیماری خاصی که انسان را تهدید کند ندارد و عموما یاد میگیرد که فقط در یک مکان دفع فضولات نماید.

 

میمون

میمون نیز از دیگر حیواناتی است که فوق العاده باهوش بوده و طرفداران خاص خود را دارد و زود دست آموز میشود ولی در بازار فروش زیادی نداشته و بیشتر سفارشی است و با قیمتی بین 80 هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می رسد.

 

 

 

 

 

 

حشره ای به نام "چوبک"

حشره ای به نام "چوبک"

اکثر افرادی که به کشور استرالیا سفر می کنند با موجودی آشنا می شوند که شاید یکی از جالبترین حشرات باشد. نام این حشره بر گرفته از خصوصیات ظاهری آن است. اگر به دقت نگاه کنید متوجه می شوید شبیه به ترکه های درخت و یا شبیه به برگهایی هستند که از آن ها تغذیه می کنند. و اگر آنها را نشناسید در طبیعت هرگز آنها را تشخیص نمی دهید. این حشرات متعلق به راسته ی phasmida هستند. phasmida مشتق از کلمه لاتین phasma به معنای ظاهر فریبنده است. زیرا یافتن این حشره برای کسانی که در جمع آوری ان تجربه هم دارند در محیط طبیعی کار سختی است.

شکل ظاهری

در برسی های ابتدایی فقط چهار پا در این حشره دیده می شود اما اگر از نزدیک به آن نگاه کنید دو شاخک مشاهده می شود که در واقع پاهای جلویی هستند که در بین آنها شاخک ها وجود دارند. پاهایی که در ناحیه سری در قسمت جلویی بدن قرار دارند زمانی که حشره در یک محل ثابت است و یا مشغول غذا خوردن است در حالت استراحت قرار دارند.

آنها بدنی سه قسمتی شامل سر ,سینه و شکم دارند اما در هر حال تشخیص این اجزا از هم کمی مشکل است. به طور معمول حشره چوبک اغلب به صورت کاملا ثابت و بی حرکت در محل خود باقی می ماند تا زمانی که محلی که در آن مخفی شده دچار اشفتگی نشود به سکون خود ادامه می دهد.

یکی از خصوصیات این حشرات حریص بودن آن است به طوری که جفت های چوبک می توانند برگهای درختان شاه توت منطقه وسیعی را در مدت چند روز لخت کنند. این حشرات نمی توانند در برابر سرمای زمستان مقاومت نشان دهند و زنده بمانند. چوبک ها به طور غیر عادی بسیار بلند و باریک شبیه ترکه های چوب و اغلب بدون بال هستند.

 

 

قسمتهای سینه ای نزدیک به نیمی از طول بدن را شامل می شود و قدرت بازسازی را دارند. پاها در هنگام پوست اندازی براحتی جابجا می شوند. پاها در طرفین بدن قرار دارند. شکم دارای یک جفت زائده کوتاه به نام حلقه های سرسی است که در سایر حشرات نادر است. آنها دارای دو ناخن کوچک در هر دو پای خود هستند. ناخنها به وسیله پرده گوشتی پوشیده شده اند که به روی هر کدام موهای بسیار کوچکی وجود دارد. این حشرات تا حدی گزنده اند و غذای این حشره برگهای گوناگون درختان ریزان مانند بلوط است.

تولید مثل

تولید مثل از طریق بکرزایی است و جنس نر در گونه ترکه ای به فرم قابل توجهی کوچکتر از ماده می باشد. پوشش خارجی بدن سخت و دانه های کوچک تخم شباهت زیادی به فرم چلیکی دارند. تخمها ,کپسولهای کوچک قهوه ای هستند که بصورت منفرد بر روی زمین رها می شوند تا اینکه فصل پاییز آغاز شود. تمام چوبک مانندها بر روی تخمها می خوابند.

 

 

 اما بعضی از گونه ها ,تخمها را در زیر پوست درختان و یا در میان پوست و همچنین در زیر خاک پنهان می کنند. تخمها در این حشرات می توانند بین دو ماه تا یک سال بسته به نوع جنس به صورت خفته باقی بمانند.

ویژگی

حشرات چوبک مانند به طور جزئی توانایی باززایی و احیا اندامها را دارند. اگر پای خود را از دست بدهند و یا اینکه پای آنها خراب شود به زودی با رشد سریع , خود را به فرم قبلی بر می گردانند. در بعضی مواقع پوست اندازی های متوالی گزارش شده است. توانایی پوست اندازی به آنان قدرت بالایی در جهت افزایش طول می دهد به طوری که در ازای هر بار پوست اندازی اندازه حشره به طور قابل ملاحظه ای بزرگی می شود (در جهت طولی). گاهی این حشرات پوست های حاصل از پوست اندازی خود را می خورند. حشره چوبک مانند ,طویل ترین حشره دنیا محسوب می شود.

گاهی بر روی پای آنان زوائد خار مانند و بر روی پوست ,مواد شیمیایی ترشح کننده دفاعی نیز وجود دارد. در بعضی از گونه ها بال های روشن دیده می شود که مختصری باز می شوند آن هم برای دفع حشرات و یا حیوانات غارتگر. آنها در تمام طول روز به صورت بی حرکت از شاخه و یا برگها آویزان می شوند و وقتی هوا تاریک شد حرکت کرده و شروع به غذا خوردن می کنند. نکته جالبتر اینکه ,چوبک ها قدرت یادگیری و دست آموزی فوق العاده بالایی دارند