باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

ماهی عید

شرایط نگهداری بهتر ازماهیهای قرمز عید

سالانه بین ۳ تا ۵ میلیون قطعه ماهى قرمز بین ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین کشته مى‌شوند.بسیاری از ماهى‌هایى که خانواده‌ها براى ایام عید خریدارى کرده و به منازل خود مى‌برند ماهى‌هایى سکته کرده و یابیمار هستند که به دنبال رعایت نکردن بهتر وضع حال آنها وضعیت آنها شدید تر شده و از بین می روند. این ماهی‌ها در حین انتقال به دلیل تکان هاى شدید سکته کرده و درصد قابل توجهى از آنها مى میرند. بقیه آنها نیز در خانه خریداران بدلیل بیماری ، عدم دادن تغذیه ی صحیح ، وجود تفاوت دمایی بالای آب هنگام تعویض آب ویا وجود کلردرآب از بین می‌روند

در حالی که می توانستیم با ملاحظه ی بهتر وبیشتراوضاع و احوال آنها وکسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه ی نگهداری آنان با جان این موجدات زیبا وبی دردسر بازی نمی کردیم

 

فقط چند نکته ی بسیار مهم را بگویم ومابقی توضیحات را واگذار کنم به بعد

بسیاری از ما براین باوریم که بدون غذادادن به ماهیان عید،آنها می توانند به راحتی زنده بماننددر صورتی که این حرف کاملا غلط واشتباه است تمامی موجودات زنده حتی این ماهیهای نوروز به غذا نیاز دارند

در مواردی هم که دیده می شود یک ماهی نوروز بدون ریختن غذا زنده مانده بدین گونه نبوده که آن ماهی اصلا چیزی نخورده باشد مطمئنا ماهی از چیزی تغذیه نموده تا توانسته زنده بماندشاید چیز خوردنی معلق درهوا در ظرف آب او فرودآمده یا از جلبک ها و...تغذیه نموده

که درصورت رها کردن آنها بدون غذا وتوجه کردن، عمر شان به علت عدم تغذیه ی صحیح کوتاه و کوتاهتر می شود

پس بایستی حتما درنظرداشت که به ماهی درهر روز در سه وعده ی غذایی صبح، ظهر و شب غذا ریخت

بهتر است که غذای آنها را از ماهی فروشها بگیرید و حتما هنگام خرید ذکرکنید که غذایی که من می خوام برای گلد فیش یا همون ماهی قرمز عیده البته می توان در صورت نبود غذای ماهی از خرده نان نیز استفاده کرد اما خرده نان غذایی ناقص بوده و نمی تواند که تمامی احتیاجات بدنی ماهی عید را بر آورد سازد وجود سایر غذاها و ویتامین های محلول در

آب فراموش نشود باز تکرار می کنم که غذای آنها در سه وعده ی غذایی مختلف باید داده شود حتی اگر خرده نان باشد

ظرف نگهداری آنها نیز باید خیلی بزرگ باشدتا آنها بیشتر احساس راحتی کنند به هیچ وجه نباید به ظرفهای کوچک ماهی که فروش آنها معمول است اکتفا نمود باید مکان بزرگی رادر اختیار ماهی قرار داد تا بیشتر احساس راحتی نماید

ماهی قرمز کوچک یا Goldfish

ماهی قرمز کوچک یا همان ماهی طلایی (Goldfish) از معمول ترین ماهی هایی است که در منزل می توان از آنها نگهداری کرد. این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست داشتنی می باشد در صورت مراقب مناسب می تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.

اما متاسفانه بخاطر قیمت ارزان آن اغلب بهای لازم به آن داده نمی شود و در شرایط نامناسب نگهداری می شود و بیش از چند ماه عمر نمی کند. باید دانست که قیمت ارزان این ماهی های زیبا نباید با ارازن بودن جان این موجودات زیبا اشتباه گرفته شود. لذا لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی آنها مواردی را رعایت کنیم.

ظرف نگهداری
اولین موضوعی که می تواند بعنوان یک عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد محل زندگی آن است. ظروفی که در آنها ماهی فروخته میشود اغلب کوچک می باشد و نباید اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می شود. هرچه سطح مقطع بالای تنگ کوچکتر باشد اکسیژن کمتری می تواند وارد آب شود. پس سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک برای نگهداری ماهی ها استفاده نکنید.

آب
از آنجایی که ماهی در تمام طول عمر خود در آب می باشد لذا لازم است آبی که برای زندگی آن انتخاب می کنیم دارای شرایط مناسب زندگی باشد. معمولا" استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی های قرمز ایجاد نمی کند. اما قبل از کنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید یک دقیقه آب از شیر بیرون برود این باعث می شود برخی مواد شیمایی که احتمالا" در لوله رسوب کرده اند بیرون روند. برای اطمینان از خارج شدن موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، بگذارید که آب بمدت یک شبانه روز در ظرف بماند. همچنین این عمل باعث می شود که آب دمای محیط را گرفته و تغییر آن برای ماهی ها خطری در بر نداشته باشد.

هرگز نباید اجازه دهید که آب ظرف ماهی ها کثیف شود، اینکار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها شود. برای تعویض آب هرگز آب را یک دفعه عوض نکنید، با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خالی کرده و سپس کم کم آب برداشته شده از ظرف را با آبی که از روز قبل نگه داشته اید جایگزین کنید. در هر صورت باید سعی کنید که کمترین استرس را به ماهی های کوچک منتقل کنید. شما باید در طول هفته یک یا دو بار آب ظرف ماهی ها را به اینصورت عوض کنید.

غذا
ماهی های قرمز کوچک حیوانات بسیار سخت جانی هستند و هر چیزی را می خورند. لذا به راحتی می توانید در شرایطی که غذای مناسب در دسترس ندارید از خرده های نان،  و ... به مقدار کم بعنوان غذا به آنها بدهید. به شما پیشنهاد می شود از غذاهای آماده آنها که ارزان قیمت هم می باشد تهیه کنید. فقط مطمئن باشید که غذایی را که می خرید مربوط به Goldfish می باشد. ماهی های نیز مانند انسان به پروتئین، ویتامین و ... برای رشد و زندگی نیاز دارند.

در ارتباط با غذا دادن باید دقت کنید که دادن زیاد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگی آب شده و برای ماهی ها خطراتی به همراه خواهد داشت. سعی کنید به مقدار بسیار بسیار کم در سه نوبت غذایی همانند خودتان به آنها غذا دهید، مقدار آن باید بگونه ای باشد که اضافه غذا در آب نماند.

دمای محیط
بهترین دما برای زندگی این ماهی ها از حدود 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید دفعتا" تغییر کند، تغییر تدریجی و ملایم دمای محیط یا آب برای آنها قابل تحمل می باشد.

نور
ماهی های قرمز کوچک نیز همانند سایر حیوانات یا گیاهان احتیاج به نور خورشید دارند. محل نگهداری آنها باید به گونه ای باشد که تغییر روز و شب در آن احساس شود. هرگز آنها در زیر نور آفتاب مستقیم و شدید قرار ندهید.

سایر شرایط
ریختن شن یا ماسه کف ظرف می تواند حس بودن در منزل را برای این ماهی ها بیشتر کند. دقت کنید که بیش از دو یا سه سانتیمر ارتفاع ماسه کف ظرف نباشد چرا که در غیر اینصورت می تواند محیط خوبی برای رشد خزه و باکتری ها باشد. همچنین باید از ماسه ایی استفاده کنید که لبه های تیز نداشته باشد تا باعث زخمی شدن ماهی ها نشود. در این رابطه هرگز از ماسه های رنگ شده استفاده نکنید.

بررسی رفتار
حداقل روزی دو نوبت یک دقیقه ای به رفتار ماهی های خود توجه کنید. به این ترتیب می توانید حرکت های غیر معمول آنها تشخیص دهید، در صورت بروز مشکل در رفتار آنها اگر علاقمند باشید می توانید از متخصصین نگهداری ماهی برای درمان آنها مشورت بگیرید. اما مطمئن باشید اگر موارد بالا را رعایت کنید مشکل خاصی برای آنها پیش نخواهد آمد.

این ماهی ها ی قرمز عیداصلشون مال چینه و خدا می دونه کی ولی حدس زده می شه که هزاران سال قبل مردم چین  نوعی ماهی به اسم کپور خاکستری و سبز تو خونه هاشون  نگهداری می کردند

بخصوص از انواع زیباشون که لک قرمز یا سفید داشتن و بعد از صدها سال این ماهی های خانگی تکامل پیدا کردند

 بتدریج شدن ماهی قرمز حوض . با رنگهای قرمز یا سفید یا سیاه یا دو رنگه .


ماهی قرمز از قرن 17 وارد اروپا شد و بعد شاید همون دوران به ایران راه پیدا کرد و سر سفره هفت سین نشست .

 ماهی قرمز یا ماهی حوض بینایی بسیار خارق العاده ای داره

 و نه تنها 7 رنگ رو می بینه بلکه می تونه مادون قرمز و ماوراء بنفش رو هم ببینه

یعنی در شب هم چشمش کار میکنه .

ماهی قرمز ها در حاشیه بدنشون یک خط جانبی دارن که نسبت به

حرکت حساسه و می تونه کمترین حرکتی رو در آب حس کنه.

 این خط جانبی حدس زده میشه که به ماهی قرمز

 کمک میکنه که در آب گل الود طعمه رو حس کنه یا از دست ماهیان مهاجم فرار کنه .

ماهی قرمز تا 30 سال عمر میکنه برای نگهداریش باید بهشون هر روز غذای ماهی بدین

و آبشون رو هر چندروز عوض کنین تا همیشه آب تنگشون پر از اکسیژن باشه .



و یادتون باشه که به تنگشون تلنگر نزنین چون هر لرزشی مثل یک زلزله رو سرشون خراب میشه .

 

این هم برای کم خرج کردن پولتان