باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

آشنایی با گروه های حیوانات: فشن

نوعخوکچه از خانواده جوندگان خونگرم می باشد. دارای پاهای کوتاه ، گردن کوتاه و سر بزرگ و بدون دم می باشد. به طور کل نیمی از پستانداران کره زمین را جوندگان تشکیل می دهند.
  
خلق و خوسرگرم کننده و آرام. خوکچه هندی به علت رفتار آرام و مطیع ، عادتهای تمیز ، عدم گاز گرفتن و چنگ انداختن به یک حیوان خانگی معروف تبدیل شده است. معمولاً اگر از کودکی آنها را دست آموز کنید در بزرگسالی از بغل شدن نخواهند ترسید. معمولاً دو نر در کنار هم حالت تهاجمی پیدا می کنند. اگر خوکچه خود را تنها نگهداری می کنید قفس آن را در مکان شلوغی قرار دهید تا رفت و آمدها را ببیند و صداها را بشنود.
  
اندازهطول: حدود 15-30 س.م ، ارتفاع: 13 س.م ، وزن:800 گرم تا 1 ک.گ.
  
محل نگهداریمی توان آنها را در داخل قفس و یا آکواریوم نگهداری کرد. نباید میله های قفس ازهم آنقدر باز باشد که سر حیوان بین آنها گیر کند. باید کناره های قفس چند سانتیمتر بالا بیاید تا خوکچه نتواند فضولاتش را به بیرون پرتاب کند (عکس پایین را مشاهده کنید). اگر از آکواریوم استفاده می کنید باید آن را همیشه تمیز کنید و ادرار حیوان را بشوئید تا بوی بد نگیرد. می توان بستر را با خاک اره یا خورده کاغذ پوشانید که البته خاک اره به دلیل دخول در مجرای ادراری نرها پیشنهاد نمی شود.
  
تمیز کردنباید محل نگهداری خوکچه را به صورت هفتگی تمیز نمود ، ادرار را شست و جای مانده ادارا آن را با سرکه و یا سایر مواد شوینده غیر سمی تمیز نمود.
  
آراستنباید ناخنها را کوتاه نگه داشت در غیراین صورت آنها بلند شده و به صورت برعکس به داخل گوشت حیوان می رود (مراجعه به عکس پایین). خوکچه های مو کوتاه و متوسط نیاز چندانی به آراستن ندارند اما نوع مو بلند نیاز به برس کشیدن منظم دارد تا موهای بلندش به صورت گره خورده در نیاید. خوکچه مو بلند به طور طبیعی در حیات وحش وجود ندارد. موهای خوکچه های پرورشی مو بلند همانند موی انسان بلند و بلند تر می شود و دارای طول مشخصی نمی باشد. به شست و شو نیاز ندارد مگر مواردی که بسیار کثیف است و یا اسهال گرفته ، زیرا شست و شو باعث ازبین رفتن چربی طبیعی پوست می شود. خوکچه ها معمولاً به تمیز کردن خود و اطرافشان (حتی پا و دست انسانها) علاقه دارند.
  
تغذیهخوکچه هندی تقریباً به خوردن انواع میوه ها و سبزیجات علاقه دارد. خوکچه ها نمی توانند ویتامین ث خود را بسازند بنابراین باید در تغذیه آنها از میوه های سرشار از ویتامین ث و یا مولتی ویتامین استفاده نمود. باید همه غذاها را قبل از سرو کردن به خوبی شست. دقت کنید تا خوکچه شما اضافه وزن پیدا نکند. باید همیشه آب تازه در اختیارش قرار دهید. دندانهای جلویی خوکچه همیشه در حال رشد است و اگر شی ای در اختیارش برای جویدن قرار ندهید از حد طبیعی بلندتر شده و باعث ایجاد مشکل در خوردن می شود.
  
فعالیت بدنیخوکچه به بیرون آمدن و آزاد بودن علاقه زیادی دارد. هنگامی که آن را آزاد می کنید زیر نظرش داشته باشید تا مانع از گم شدن حیوان و یا جویدن اشیاء قیمتی ، گیاهان و سیم برق شوید.
  
طول عمرحدود 4-8 سال. برخی تا 10 سال نیز عمر می کنند.
  
مشکلات سلامتیاسهال به دلیل چرک و باکتری ها و غذاهای فاقد ارزش. گرما زدگی ، چرک تنفسی که غالباً منجر به مرگ حیوان می شود. بیماریهای پوستی ، کمبود ویتامین ث و سرطان دندان قابل ذکر می باشد.
  
بارداریزایمان خوکچه ها در فصول گرم سال اتفاق می افتد. دوران حاملگی 9 هفته می باشد که در مقایسه با سایر جوندگان زیاد است. بر خلاف موشها نوزادان خوکچه با مو به دنیا می آیند و 2-3 روز بعد از به دنیا آمدن شروع به خوردن غذا می نمایند. حدود 2-3 هفته شیر می خورند. تعداد بچه ها 1-4 عدد می باشد. سن بلوغ در خوکچه 60-70 روز است.
  
منشأموطن اصلی آنها جنوب آمریکا می باشد. در آنجا خوکچه را Cavies می نامند. خوکچه ها 2000سال قبل از میلاد دست آموز گشتند و حدود سال 1500 به اروپا وارد شدند. از خوکچه بعنوان یک منبع غذایی استفاده می شده است و حتی امروزه در آمریکا بعنوان منبع پروتئین اقدام به خوردن این حیوان می نمایند. هنوز هم در آمریکا برخی از آنها به صورت وحشی در گروه های 5-10 تایی زندگی می کنند. نوزاد این حیوان می تواند بدود وقتی فقط 3 ساعت عمر دارد. بعضی از خوکچه های وحشی طولی معادل 1 متر دارند. امروزه از آنها بیشتر در آزمایشات علمی استفاده می شود.
  

آشنایی با گروه های حیوانات: همستر

آشنایی با گروه های حیوانات: همستر
نوعهَمستِر جزو پستانداران خونگرم از خانواده جوندگان می باشد. در شبها فعال است و در طول روز به استراحت می پردازد. دارای گونه های مختلفی می باشند که تنها برخی از آنها بعنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. برعکس موشها ، هَمِستِر بدون دم به دنیا می آید. نوع Golden آن در رنگهای مختلف یافت می شود و بعضی از آنها نیز دارای موهای بلند می باشند.
  
خلق و خوهمستِرها حیوانات مناسبی برای نگهداری در آپارتمان می باشند. موجود آرام و تمیزی است که رفتار بسیار دوستانه ای دارد. به بازی کردن و دویدن در چرخ علاقه دارند. اگر از کودکی او را در دست بگیرید به سادگی دست آموز می شود و هرگز گاز نمی گیرد. نباید هَمِستِر را به ناگهانی و سریع بلند کرد چراکه این کار موجب ترسیدن حیوان می شود. اگر هَمِستِری گاز می گیرد و یا شناختی از او ندارید می توانید او را از پوست پشت گردنش بلند کنید. هَمِستِرها دارای دندانهای جلویی بزرگ و قدرتمندی می باشند که برای جلوگیری از رشد بیش از حد آن باید اشیائی برای جویدن در اختیار حیوان قرار داد. هَمِستِرها دارای حس بینایی بسیار ضعیف و در عوض خس بویایی و شنوایی عالی هستند. هَمِستِرهای Golden را باید بعد از 8-10 هفتگی از یکدیگر جدا کرد تا باهم نجنگند (خصوصاً ماده ها). به هر حال نوع Russian Dwarf را می توان به صورت جفت نگهداری نمود. هرگز نباید هَمِستِر را بیرون از قفس رها کرد چراکه بسیار کوچک بوده و ممکن است وارد هر سوراخی شود و یا زیر پا بماند.
  
اندازهوزن هَمِستِر بالغ معادل 90-150 گرم می باشد.
  
محل نگهداریقفس مخصوص همستِر و آکواریوم مکان مناسبی برای زندگی همستِر می باشد. یاید فضای در نظر گرفته شده به ازای هریک هَمستِر 18 س.م مربع باشد. چون همستِرها در طول روز خوابند وشبها به فعالیت می پردازند ، بهتر است قفس آنها را جایی خارج از اتاق خواب قرار داد. باید یک خانه چوبی یا پلاستیکی با مقداری کاغذ و یا پنبه برای همستِر در نظر گرفته شود. بهتر است بستر قفس را با خاک اره یا خورده کاغذ بپوشانید. همستِرها به خوبی فرار می کنند بنابراین اطمینان حاصل نمائید که قفس به طور کامل محصور باشد! اگر آزاد باشند هر چیزی را در اطرافشان خواهند جوید.
  
تمیز کردنباید قفس را بصورت هفتگی شست و شو کرد. قفس کثیف خیلی زود بوی بد خواهد گرفت.
  
آراستنهَمستِرها نیازی به آراستن ندارند آنها موجودات تمیزی هستند که به خوبی ازعهده این کار بر می آیند.
  
تغذیهمی توان از غذای مخصوص جوندگان ، سبزیجات و نان خشک و میوه ها (البته نه خیلی زیاد که باعث اسهال شود) استفاده نمود. نباید برای آب از کاسه استفاده نمود چراکه هَمِستِر به درون آن می افتد و قفس را خیس خواهد کرد. همستِرها دارای کیسه های لُپی بزرگ هستند که از آن برای حمل غذا استفاده می کنند.
  
فعالیت بدنیاگر یک چرخ داخل قفس هَمستِر باشد تمام نیازهای بدنی او را تأمین خواهد کرد همچنین می توان دوسر قوطی های کنسرو را برید و در اختیار حیوان قرار داد. مواظب باشید تا قسمت تیزی در قوطی باقی نماند.
  
طول عمرحدود 2-3 سال.
  
مشکلات سلامتیبه ندرت به دامپزشکی نیاز دارد. اصولاً نوع مو بلند و نژادهای خاص آن نسبت به بیماریها و آنتی بیوتیک ها حساس ترند.
  
بارداریهَمستِرها تنها زندگی می کنند و تنها در مواقع جفتگیری به یکدیگر می پیوندند. هَمِستِرهای طلایی را باید بعد از جفتگیری جدا نمود و اگرنه ممکن است که ماده حیوان نر را بکشد. اصولاً مدت بارداری در هَمِستِرهای طلایی 15 روز و در سایرین 19-20 روز به طول می انجامد. مادر نسبت به نوزادن بسیار حساس است و اگر احساس خطر کند آنها را در کیسه لپ خود پنهان می کند و به محلی امن می برد. چشمهای نوزادان در 2هفتگی باز می شود و در3-4 هفتگی به طور کامل مستقل می شوند.
  
منشأکشف هَمستِر به قرون وسطی در جنوب اروپا باز می گردد. اسم همستِر برگرفته از کلمه آلمانی Hamstern به معنای انبار دهنده می باشد و این نام را به دلیل اینکه هَمستِر غذایش را در کیسه لپهایش حمل می کند بر او نهاده اند.

آشنایی با گروه های حیوانات: موش

آشنایی با گروه های حیوانات: موش

نوعموش یک عضو کوچک جونده در خانواده پستانداران خونگرم است. موشها دارای انواع مختلفی می باشند ، برخی موهای بلند ، برخی موهای موجدار و برخی موهای ابریشمی دارند.
  
خلق و خوموشها موجودات باهوش ، اجتماعی ، خوشحال ، دوستانه و بازیگوش می باشند. آنها در ساعات پایانی روز و شبها فعال تر خواهند بود. همچون سایر موجودات موشها نیز دارای خصوصیات رفتاری متفاوت هستند. برخی بازی کردن با انسان را دوست دارند و برخی خیر. اگر یک موش را به خوبی دست آموز کرده باشید هرگز گاز نمی گیرد مگر در مواقعی که جان خود و بچه هایش را در خطر ببیند. بهترین راه برای دست آموز کردن آنها غذا دادن دستی می باشد. قبل از در دست گرفتن موشها حتماً دستهایتان را بشوئید چراکه آنها نسبت به بو بسیار حساس می باشند. هرگز موش را از دمش بلند نکنید. موشها در طبیعت به صورت گروهی زندگی می کنند بنابراین بهتر است تا حداقل دو عدد از آنها را باهم نگهداری کنید زیرا یک موش تنها غمگین و ناراحت خواهد بود. نباید دو نر را در یک گروه نگهداری کرد مگر آنکه از کودکی باهم بزرگ شده باشند. موشها خیلی سریع حوصله شان سر می رود. رول های توالت و چرخ و فلک می تواند موجبات تفریح آنان را فراهم سازد. موشها دارای قوه بینایی ضعیف و در عوض حس شنوایی و بویایی عالی هستند. آنها همچنین کوررنگ می باشند.
  
اندازهطول بدن موشها معمولاً 7.62 س.م بدون دم می باشد. وزن آنها حدود 7.874 و 127.573 گرم می باشد.
  
محل نگهداریقفس های مخصوص و آکواریوم برای این منظور مناسب می باشد. چون موشها عادت به کندن دارند ، اگر از قفس برای نگهداریشان استفاده می کنید بهتر است تا کناره های بلند داشته باشد تا بیرون را کثیف نکند. باید محوطه ای که در اختیار موش قرار می دهید حداقل 65 س.م طول ، 30 س.م ارتفاع و 10 س.م عرض داشته باشد. یک لانه کوچک درون قفس محل مناسبی برای استراحت حیوان خواهد بود.
  
تمیز کردنباید قفس را به طور هفتگی تمیز نمود. موشها حدود 50 فضله در روز دفع می کنند. اگر محل زندگی آنها را تمیز نکنید خیلی سریع بوی بد می گیرد. نباید قفس در نور مستقیم آفتاب و یا گوشه ای تاریک قرار بگیرد.
  
آراستنموشها موجودات کوچک و تمیزی هستند که خود از عهده آراستن و تمیز کردن روزانه اش بر می آید.
  
تغذیهغذای مخصوص جوندگان ، دانه ، نان ، سبزیجات و میوه ها مناسب می باشند. مقدار کمی پنیر نیز می تواند خوشایند باشد. جنس ظرف غذا خوری باید از جنس سُفال و یا فلزی باشد زیرل ظروف پلاستیکی توسط موش جویده می شود. هرگز نباید از کاسه برای آب استفاده کرد چراکه موشها به درون آن می افتند.
  
فعالیت بدنیموشها از دویدن در چرخ و بالا رفتن از اشیاء درون قفس لذت می برند.
  
طول عمرحدود 1-5 سال. موشهایی که در طبیعت زندگی می کنند طول عمر کمتری دارند.
  
مشکلات سلامتیاز تغییر ناگهانی هوا جلوگیری شود. بیماریهای پوستی نیز قابل ذکر می باشد. موشها غالباً سالم هستند و همیشه فعالند اما قدرت کمی در بهبودی دارند بنابراین ابتلا به هر بیماری ولو کوچک می تواند منجر به مرگ شود. اگر حال موشتان به ناگهان بد شد باید خیلی سریع به دامپزشک مراجعه کنید.
  
بارداریمیزان تولید مثل در موشها بسیار بالا می باشد. آنها در سن 6-8 هفتگی به سن بلوغ می رسند. دوران بارداری انهاحدود 3 هفته می باشد. معمولاً 8-12 نوزاد به دنیا می آورند. نوزادان بدون مو به دنیا می آیند و در 6 روزگی موها رشد می کند و رنگ حیوان مشخص می شود. در 10 روزگی چشمها باز می شود. موشها در تمام طول سال قادر به جفتگیری و تولید مثل می باشند.
  
منشأ

موشها در سراسر دنیا خصوصاً آسیا به کثرت یافت می شوند. 

 

برگرفته از سایتhttp://www.woofwoof.ir

زوج‌ چینی با زنبورها زندگی می‌کنند

زوج‌ چینی با زنبورها زندگی می‌کنند
 

 به گزارش ایسنا ، این زوج که «لی ون هوآ» و «یان هونگژیا» نام دارند، در اطراف شهر «نینگ آن» در شمال شرق استان «هیلونگ جیانگ» زندگی کرده و یک مزرعه پرورش زنبور عسل را می‌گردانند.

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/04/27/100912375566.jpg

«ون هو آ» در مصاحبه‌ای با خبرگزاری شینهوا ، خاطرنشان کرد: من و همسرم طی 20 سال به خوبی با زنبورهای عسل خو گرفتیم و به همین دلیل می‌دانیم چگونه باید با آن‌ها رفتار کنیم که به ما آسیبی نرسانند.

این زنبوردار خاطرنشان کرد: من و همسرم طی یک اقدام غیر‌منتظره از ملکه زنبورها به عنوان طعمه و جاذبه استفاده کرده و بیش از 10 هزار زنبور عسل را به طرف خود کشاندیم و در نهایت این زنبورها با نشستن بر روی بدن ما را پوشاندند.

گفته می‌شود ، تاکنون هیچ یک از زنبورداران در چین دست به این کار نزده‌اند و این اولین بار است که یک زوج خود را بدون حفاظ مناسب با زنبورها