باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

بازید کننده مهترم لطفا از همه جای وبلاگ دیدن کرده واز امکانات جدید بهره ببرید با تشکر نظر یادتون نره

پول دوست داری ?do you like mony

سلام
وبلاگ معدن طلاست؟چرا نمیخواهید از وبلاگت علاوه بر تفریحی بودنش استفاده مالی بکنید؟ آیا میدونستید از طریق وبلاگتان یا اگه وبلاگ ندارید ثبت نام کردن در ان سایت میتونید درامد ثابت ماهیانه داشته باشی و حتی اگه خودتمون نخواستید فعالیت کنید ما برایتان فعالیت می کنیم.اصلا کاری نداره و چند دقیقه بیشتر وقتتو نمیگیره.با گذاشتن بنرهای تبلیغاتی سیستم اکسین ادز به ازای هر کلیک که روی تبلیغاتت بشه تا سقف 70 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر نفر که به سایت دعوت کنی مبلغ 100 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر کلیک که رو تبلیغات زیر مجموعه هات بشه مبلغ 5 تومان پورسانت میگیری.این عالی نیست؟تازه اگرم نخواستی این فعالیت ها رو بکنی میتونی فقط عضو سایت بشی و از ابزار وبمستر فوق العاده سایت برای زیبایی سایت و افزایش آمار بازدیدهای وبلاگت استفاده کنی.که کاملا رایگانه مثل سیستم تبادل لینک و پیلم نما و خبرنامه .  میتونی  هر روز خودت 1 بار روی تبلیغات متنی و روی تبلیغات گرافیکی وبلاگت کلیک کنی و پورسانتشو گیری. در ضمن شما می توانید ه عضو چت روم این سایت یعنی کفتر بازان بشوید پس هم اکنون اقدام کنیدحالا اگه تصمیم گرفتی تا عضو سایت بشی از طریق لینک زیر میتونی اینکارو بکنی: 

 http://www.oxinads.com/invtiej.php?uid=26429

سلام شما با استفاده از چت روم جدید این وبلاگ می توانید نظرات خود را به یکدیگر بگویی برای ورود از صفحه بالای وبلاگ کمک بگیرید

عروس هلندی

عروس هلندی


●معرفی و تاریخچه:
عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را Cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی ه انگلستان آورده شده است. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محوبیت این پرنده افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد.بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر وتاج رنگی پرنده می باشد. همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.
●انواع عروس هلندی:
عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.
▪خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.
▪Lutino : بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.
▪صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی می باشن.
زدارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگزرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.
▪نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.
▪ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.
▪زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.
▪صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.
عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند.
●رفتار و تربیت:
عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کند. آنها کنجکاو و شیرین هستند. یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمییز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند.
بهترین عروس هلندی برای خرید یک عروس هلندی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است. این باعث می شود که پرنده به انسان خو گرفته و از او نترسد. این روش نیاز پرنده به توجه انسان را بیشتر می کند.
این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند.
تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است.فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین از فروشگاه های حیوانات تهیه کنید.
یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.
بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.
●غذا و قفس:
عروس هلندی یک رژیم متنوع حاوی بذر گیاهان ،دانه های آماده برای پرنده، میوه و سبزیجات را ترجیح میدهد. آنها همچنین از بیسکویت ، نان،ماکارونی و خلاصه هر چیزی که خودتان می خورید استقبال می کنند. از دادن چربی زیاد ، شکر و نمک خودداری کنید.
تنها از دانه های آماده ای که مخصوص عروس هلندی ساخته شده استفاده کنید. اگر پرنده شما این دانه های آماده را نخورد تعجب نکنید . اغلب آنها غذایی را که برای پرنده های کوچکتر از قبیل مرغ عشق تهیه شده ترجیح می دهند. آنها اغلب بر روی دانه ای که می خورند حساس هستند.
عروس هلندی دوست دارد از قفس بالا برود بنابراین برایش از قفسی استفاده کنید که براحتی بتواند از آن بالا رفته و بالهای خود را بکشد. بخاطر داشته باشید این پرنده دارای دم بلندی است و آنها به فضای کافی برای حرکت در قفس بدون آنکه دمشان آسیب بیند نیاز دارند. این فکری است کوته بینانه که یک قفس کوچک برای این پرنده بهتر است. برای یک عدد پرنده حداقل بیش از ۲۰ اینچ مربع جا نیاز می باشد. آنها حقیقتا به خانه ای نیاز دارند که براحتی درون آن حرکت کنند.
●مراقبت در مقابل آسیب و بیماریها:
عروس هلندی به آن صورت بیمار نمی شود و در کل پرنده مقاومی می باشد.سرما بزرگترین تهدید برای این پرنده است. گرمای مناسب برای این پرنده حدود ۱۸ تا ۲۲ در جه سانتیگراد می باشد. عروس هلندی به بیرون قفس بودن و همراهی با صاحبش علاقه خاصی دارد. البته اگر در خانه خود سگ یا گربه نگاه می دارید باید مراقب باشید که پرنده به هیچ عنوان در دسترس آنها نباشد. چرا که شاید این حیوان به خاطر حس غریزی که دارد به پرنده حمله کرده و به آن آسیب برساند.
پرواز آزادانه برای هیچ پرنده ای ایده خوبی نیست. آنها در هنگام پرواز ممکن است به دیوار ، پنجره یا اسباب اثاثیه منزل برخورد نموده و آسیب ببینند. داستانهایی در مورد سوختن پرنده در اثر پرواز در آشپزخانه یا بر روی بخاری غیر معمول نیست. علاوه بر این ممکن است یکی از درها باز مانده باشد و پرنده فرار کند. در صورتی که می خواهید پرنده تان بیرون از قفس باشد بهترین گزینه این است که شاه پرهای پرنده را بچینید. شاهپرهای اصلی ۸ تا ۱۰ پر بزرگی هستند که در سر هر بال قرار دارد. بهتر است دو تا شاهپر اولی پرنده را برای جلوه زیباتر پرنده نچینید.

 

حیوانات موجودات عجیبی هستن و همه چی رو می فهمنو احساس میکنن مثل غم ,ترس ,شادی و حتی گاهی اوقات خجالت میکشن.

به نظر من داشتن حد اقل یه حیوون تو خونه میتونه به آدم شادی مضا عف بده.

من که پرنده ها رو ترجیح میدم اول به خاطر اینکه کم دردسرترند , دوم به خاطر اینکه وقتی نیستین میتونین با خیال راحت اونا رو تو قفس بگذارید.

تا به الان حیوونای زیادی داشتم  و با خصوصیاتشون تا اندازای آشنام و دوست دارم که اطلاعاتمو در اختیار دوستان علاقه مند به حیونات به خصوص پرندگان قرار بدم.

  

عروس هلندی   (cockatiel)

عروس هلندیها طوطی های کوچیکی هستن که بسیار با هوش و بازیگوشند و رنگهای مختلفی دارن.

 چند تا از رایجترین گونه های عروس هلندی به قرار زیره:

خاکستری: این نوع عروس هلندی ها رنگ بدنشون خاکستری و انتهای بالهاشون سفید, سرشون  زرد, لپ هاشون نارنجی وتاجهاشون ممکنه زرد یا خاکستری باشه ,در ضمن ماده ها لپ های پر رنگتری دارن.

 باید بگم که این نوع  پرنده وقتی که کوچیک هستن صورتشون خاکستریه و اگه نر باشن کم کم پرهای صورتشون زرد میشه.

 

                                                      

 

ابلق: 70% بدن زرد و سفید و 30% باقی مونده خاکستریه (بیشتر در بالها) رنگ سرزرد و لپها نارنجی اند, در این گونه تشخیص نر و ماده خیلی مشکله.

این عروس هلندی ها  به نظرطرفداران بیشتری نسبت به بقیه گونه ها دارن

                 ابلق

 

 

دارچینی: رنگ بدن قهوه ای روشنه سر به رنگ زرد و گونه ها نارنجی ان.

 

                               

 Lutino : بدن زرد روشن و سر زرد تیره و لپها نارنجی اند در این گونه رنگ بدن تقریبا به سفیدی میزنه.

نقره ای: شبیه گونه خاکستری هستن فقط با این تفاوت که رنگ بدنشون روشنتره و به سفیدی میزنه.

                             

 صدفی: رنگ پرهای بدن خاکستری روشن با زمینه سفیده. سر زرد و گونه های نارنجی دارن.             صدفی

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه گونه خاکستریه  با این تفاوت که رنگ صورت بجای زرد سفید بوده و لپ ندارن.

صورت سفید

عروس هلندی ها پرنده های قشنگی هستن که به سادگی دست آموز میشن.

 یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا30تا 35سانتی مترو تقریبا میشه گفت که 15تا 25 سال عمر میکنن البته اگه از اونا خوب مراقبت کنین تا 30 سال هم میتونن زنده بمونن وقتی که میترسن یا اینکه هیجان زده میشن کاکلشونو(تاج) سیخ میکنن و در حالت نرمال و ریلکس روی سرشون به حالت خوابیده ست.

اونا دوست دارن که مورد توجه قرار بگیرن پس برای تربیت کردن اونا باید وقت زیادی صرف کنید, البته می تونید وقتی که خیلی کوچیک هستن و هنوز پدرو مادرشون به اونا غذا میدن, بخرین و خودتون دستی بزرگشون کنید, خودمم همین کارو کردم و وقتی که عروس هلندیم (کو کو) تنها دو هفته اش بود اونو خریدمو بزرگش کردم.

کوکو ناز گلی 

 

کو کو الان بیشتر از دو ماهشه و خیلی با منو شوهرم جوره.

اون دوست داره که ازقفس بیرون بیادو با ما بازی کنه, وقتی صداش میکنم میادو رو سرم میشینه.

از من می خواد که سرشو بخارونم , اینجا باید بگم که پرنده ها دوست دارن که شما فقط سر , اطراف چشم واطراف نوکشونو به آرامی بخارونید واز تماس فیزیکی لذت میبرن ولی اصلا دوست ندارن که شما به دم و پاهاشونو دست بزنین و سریع عکس العمل نشون میدن.

اگه پرندتون دست آموز باشه با نوک زدن به انگشتاتون بهتون میفهمونه که سرشو بخارونید و معمولا با برگردوندن سرش به جهات مختلف شما رو هدایت میکنه, اگه عروستون نوک انگشتاتونو نوک زد و شما اونو خاروندید و دیدید که نمیزاره و دوباره نوکتون میزنه شک نکنین که اون گرسنشه و می خواد غذا بخوره پس بگذاریدش تو قفس تا دونه نوش جان کنه.

                   

    راستی اگه قصد دارین یه همچین پرنده دوست داشتنی رو نگه دارین یادتون باشه که اونا هر چیزی که برق بزنه و آویزون باشه دوست دارن و باهاشون بازی می کنن پس مراقب انگشتراتون باشین و از اونا توی خونه استفاده نکنین چون ممکنه که نگیناشو بکنن این موضوع در مورد ساعت و گوشواره (بخصوص وقتی که روی شانه شما نشستن) صدق میکنه البته ناگفته نمونه لباسهایی که ملیله و منجق دارن از این قاعده مستثناء نیستن حالا از من گفتن بعدا نگی نگفتی.بازی و اسباب بازی: 

تربیت و آموزش:

هر چه قدر عروس شما کوچکتر باشه تربیتش ساده تره.

اولین قدم اینه که شاهپرهای عروستونو که 8 تا 10 پر بزرگ هست قیچی کنین مراقب باشین که خیلی کوتاهشون نکنین و اگه وارد نیستین این کارو به یه خبره بسپارید.

پرها باید طوری قیچی بشن که پرندتون بتونه تا ارتفاع  نیم متری بپره.

حالا پرندتونو رو انگشتتون بذارین و اجازه بدین مدتی همونجا بمونه شما باید این کارو چندین بار در روز تکرار کنید تا این که پرنده احساس امنیت کنه و به شما خو بگیره.

مرحله بعدی اینه که یه اسم برای پرندتون بذارین واونو همش صدا کنین تا به اون اسم عادت کنه اینجوری هر وقت که اونو صدا کنید اون با سرو صدا کردن جوابتونو میده.

عروس هلندی میتونه کلمات رو تکرار کنه , برای این کار شما باید خیلی وقت صرف کنید و یک کلمه رو چندین و چند بار تکرار کنیدوالبته جایزه هم یادتون نره.

باید بگم که نرها علاقه بیشتری به این کار دارن اونا از ماده ها پر سرو صدا تر هستن ولی با هوشتر نیستن, کو کو من ماده هست اون کمتر از پانی که نر هست آواز میخونه.

پانی یه عروس خاکستریه که خیلی قشنگ آواز میخونه هر ریتم سوت که میزنم اونم تقلید میکنه و اگه شما دوست ندارین که عروستون صوت بزنه باید بگم که اصلا این کارو جلوش نکنین برای اینکه اون استعداد خیلی خوبی در این زمینه داره.

اونا به راحتی میتونن صدای زنگ ساعت, مایکروویو, دزد گیر ماشین و ............ رو در بیارن.  

 عروسها وقتی که تو قفس هستن به نظر میاد که پرنده های آرومی باشن ولی باید بگم که اصلا این طور نیست فقط کافیه که اونا رو از قفسشون بیرون بیارین اونوقت می فهمین که چه موجودات فضولی هستن و به همه جا سرک میکشن , منو وهمسرم هر وقت که تخته نرد بازی میکنیم باید اونا رو تو قفس بذاریم برای اینکه دوست دارن مهره ها رو بقاپنوباهاشون  بازی کنن.

وقتی هم که بیرون ازقفس هستن دوست دارن که پیش من بازی کنن و اگه جایی باشم که نتونن منو ببینن با صدای بلند صدام میکنن و راه میفتن که پیدام کنن.

اونا دوست دارن که با نوکاشون چیزای رو بکنن این کار هم به متوقف کردن رشد نوکاشون کمک میکنه هم اینکه نوعی بازی براشون به حساب میاد بنابراین توصیه من به شما اینه که چند تا تکه چوب تو قفسشون بذارین.

همینطور میتونید براشون آینه بذارید. نرها بیشتر از ماده ها از آینه خوششون میاد و دائم خودشونو نگاه مکنن و گاهی اوقات حالت تهاجمی به خودشون میگیرن.

اگه عروس هلندی تون بالغه و زن داره براش آینه نذارید برای اینکه به جنس مخا لف توجه کمتری میکنه و انوقته که زندگی مشترکشون از هم میپاشه و کار به طلاق و طلاق کشی می رسه. 

عروسها مثل بچه ها دوست دارن بازی کنن یا با شما یا با اسباب بازیهاشون, اونا به راحتی خودشونو با وسایلهای اطرافشون سر گرم میکنن مثلا ممکنه که ساعتها با یه بند یا طناب یا حتی پرو دمی که خودشون انداختن بازی کنن و اصلا خسته هم نشن.

براشون وسیله های کوچیکی بذارین که بتونن به راحتی با نوکشون اونا رو از زمین بلند کنن.

من که برای عروس هام پر طاووس گذاشتم فکرشم نمی کردم که به اون علاقه ای نشون بدن.

 

 

 یه چیزه خیلی ساده که خیلی دوست دارن گوش پاک کنه این یکی رو حتما توصیه میکنم یه سر گوش پاک کنو شما بگیرید و سر دیگشو به عروستون بدید اونوقت میبینید که چه حرکات با مزه ای میکنه و اگه دو تا عروس دارین بذارین خودشون دو تای با هم بازی کنن و شما شاهد بازیشون باشین.

                    

من برای عروس هام یه نردبان و تاب بیرون از قفسشون گذاشتم اینطوری محدوده بازیشون تقریبا به یک جا محدود میشه.

اگه وقتتونو برای عروستون نذارین و با اون بازی نکنین افسرده میشه و یه جا کز میکنه و گاهی اوقات هم سعی میکنه که با صدا شما رو متوجه خودش کنه.

 یادتون نره که اونا همه چی رو میفهمن و اگه جزء آدمهایی هستین که نمی تونین حداقل 15 یا 20 دقیقه وقتتونو براشون بذارین, عروس هلندی رو به عنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس:

قفس باید به اندازه ای بزرگ باشه که به راحتی بتونن بالهاشونو بازو بسته کنن و از یه تیرک به تیرک دیگه بپرن.

از اونجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشقها و قناری هاست بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی باشه.

کف قفس روزنامه بذارین و هفته ای یک بار قفسو تمیز کنید و جای آب و دونه رو هم خوب بشورید.

اگه پرندتون دست آموزه, هر از گاهی از قفس بیرون بیارینش, کوکو هر وقت که برای مدت طولانی تو قفس می مونه با صدای بلند شروع به جیغ زدن میکنه و به محض اینکه بیرون بیارمش میرقصه تعجب نکنید اون واقعا میرقصه به این صورت که بالهاشو باز میکنه ومدام  دور خودش میچرخه و سرشو سریع اینورو اونور می کنه و این کارو تا وقتی که بلند صداش کنم ادامه میده من عاشق این کارشم.

کوکو در حال رقص

 

خواب: 

عروسها شبها باید حداقل 10 ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابن.

نکته:  

گاهی اوقات شبها فرقی نمیکنه عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکنه که از یه چیزی بترسن و شروع به پر زدن بکنن در این حالت شما باید هر چه سریعتر چراغ اتاقشونو روشن کنین و باهاشون حرف بزنین وآرومشون کنین چون در این حالت خیلی وحشتزده میشن و خودشونو محکم به اطراف و سقف قفس میزنن و به خودشون آسیب میرسونن گاهی اوقات سرشونو خون میارن پس با  نهایت سرعت به دادشون برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاقو روشن بذارین و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

اگه پرندتون خیلی کوچیکه و نمی تونه دونه بخوره یه فرمول یک در یک که حاصل تلاش من و همسرمه بهتون معرفی میکنم بخونیدو به جان ما دعا کنینJ 

اول از همه یه تخم مرغ بپزید و زردشو جدا کنید اونو له کنید و کمی آب جوش اضافه کنید چند تا بیسکویت مادر و اگه مغزنون باگت دارین یه مقدار به مایعتون اضافه کنین اگه ندارین میتونین از نون سوخاری استفاده کنین ودر آخرکمی آرد نخودچی بریزد و تمام مخلوط رو توی میکسر (مخلوط کن) بریزد وبگذارید مواد با هم خوب مخلوط بشن. این مایع باید کاملا یک دست باشه.

تا حا لاش که ساده بود اما حالا میرسیم به بخش تخصصی تر.

یه سرنگ 10 سی سی بردارین  و یه لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله رو میتونین از مغازه هایی که دوچرخه تعمیر میکنن بخرین (فکر میکنم که اسم این لوله کرمک دوچرخه باشه) ارتفاع این لوله باید حد اکثر 5 سانتی متر باشه به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده بره.

           

حلا سرنگو 8 تا 10 سی سی پر کنید, با یه دست سعی کنید نوک پرنده رو باز کنید و با دست دیگه لوله رو آرام آرام وارد حلقش کنید و تا چینه دان پایین ببرید حالااین مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگه این کارو خیلی آرام انجام بدید حیوان تقلا زیادی میکنه و غذا رو بالا میاره و تمام زحمات شما به هدر میره ویه بار دیگه باید این کارو تکرار کنید.

اگه نمی تونید جلوی بال زدن و حرکات پرندتونو کنترل کنید می تونید اونو تو یه پارچه طوری که فقط سرش بیرون بمونه بپیچید و بعد بهش غذا بدید این کار ساده تره.

باید چندین باردر روز  به پرندتون به این صورت غذا بدید.

بهترین زمان برای غذا دادن به پرندتون وقتیه که چینه دانش تقریبا خالی باشه شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرندتون میتونین متوجه این قضیه بشید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشورید واین کارو دوباره بعد از غذا دادن تکرار کنید.

یادتون باشه وقتی که خودتون میخواهید دستی پرندتونو بزرگ کنید باید این کارو تا زمانی که پرنده تمام پرهاش در بیاد و کاملا بزرگ بشه ادامه بدید.

معمولا این پرنده ها باید 1 ماه و2هفته تغذیه بشن(40 تا 45 روز) البته این زمان تقریبی هست و بستگی به پرندتون داره یه مسئله دیگه که نباید یادتون بره اینه که تو این فاصله دونه تو قفسشون بزارید تا ببینن و بهش نوک بزنن.

 هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خودتون به پرنده غذا میدید کم کنید تا پرنده مجبور بشه خودش دونه بخوره, این مرحله یه مقدار سخته و باید حوصله کنید, یه وقت فکر نکنید که پرندتون باید تا میتونه دونه بخوره  ,اونا خیلی کم ولی به دفعات زیاد دونه می خورن پس همیشه دونه در دسترسشون بذارید.

حیوون ممکنه تو این دوران یه مقدار ضعیف بشه ولی نگران نباشید براش یه مقدارتخم مرغ بپزید زردشو جدا کنید و فقط سفیده رو رنده کنید و تو یه ظرف بریزید و تو قفسش بزارید.     

یه کار دیگه هم می تونید انجام بدید اونم پختن گندم هست, اونا گندم پخته خیلی دوست دارن.

من 12تا مرغ عشق ویه عروس هلندی(کوکو)  رو به همین صورت بزرگ کردم.

   

غذا دادن با سرنگ                          

خوب حالا چه دونه ای باید به عروس هلندی بدیم؟

1.       ارزن (سرشار از پروتئین و منبع غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنیه)

2.       تخم کتان ( حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربو هیدرات و املاح معدنی)

3.       کافیشه

4.       شاهدونه (پرچرب و محرکه و بهتره که کمتر از اون استفاده کنید)

5.       تخمه آفتابگردان

   

من دونه های ترکیبی رو بیشتر ترجیح می دم شما میتونیداین دونه ها رو با هم مخلوط کنید و تخمه آفتابگران  رو تو ظرف جداگانه ای برای پرندتون بگذارید.

 

علاوه بر دونه حتما حتما براشون میوه , سبزیجات , حبوبات پخته و سبز شده بذارید , مثل:

1.کاهو(تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آوره)

2.جعفری (جعفری رو با ساقه های بلند بگذارید چون ساقه رو به برگها ترجیح میدن)

3.کلم بروکلی

4.جوانه گندم ( حاوی ویتامین B6 E F)

5.جوانه ماش

ترکیبی از دونه ها
 
                         
 
وضعیت تاج کوکو به هنگام هیجان
                         دارچینی

6.سیب

7.هویج (سرشار از ویتامین A و املاح معدنی)

8. گندم پخته

9.ذرت پخته

10.تخم مرغ  پخته (سفیده)

نکته: ممکنه سبزیجاتی رو که می خرید قبلا سم پاشی کرده باشن بنابراین اونا رو خوب بشورید تا مشکلی برای پرندتون بوجود نیاد.

 

 

 

 باید بگم که این موجودات کوچولوی دوست داشتنی همه چیز می خورن شما میتونید از غذاهای که خودتون می خورید هم بهشون بدید ولی من خودم این کارو نمی کنم . شوری , شیرنی و چربی زیاد براشون خوب نیست.

عروس های من پاپ کرن خیلی دوست دارن,  هر وقت که تو قفس هستن و نمی خوام صداشون در بیاد بهشون پاپ کرن میدم,  باید بگم که یک صدا خفه کن درجه یکه.

توی قفسشون پودر صدف و کف دریا بذارید.

گذاشتن پودر صدف و کف دریا برای پرنده ها ضروریه , پودر صدف مواد معدنی زیادی داره و به هضم غذا بخصوص دونه کمک می کنه.

                           

میتو نید بجای پودر صدف از پوسته تخم مرغ پخته شده که تقریبا 20 دقیقه تو آب جوشیده استفاده کنید.کف دریا           

کف دریا پوسته یه نوع نرم تن دریاییه که حاوی کلسیم هست که باعث استحکام نوک و مانع رشد بیش از نوک پرنده میشه باید بگم که هر وقت پرندتون میخواد تخم بزاره بیشتر از قبل کف دریا می خوره چون این ماده با عث استحکام پوسته تخم ها میشه.

هر چند هفته یک بارمو لتی ویتامین توی آبشون بریزید و یادتون نره که آب پرنده هر روز باید عوض بشه.

حمام :

پرنده ها مو جودات تمیزی هستن و دائم با نوکشون پرهاشونو تمیز و مرتب می کنن, یک ظرف آب ولرم براشون بذارید تا خودشونو بشورند و شما هم با دیدن اونا لذت ببرین.

 

 

من توسینک ظرفشویی یه مقدار آب میریزم و بعد عروس هلندی هامو میذارم تا خودشونو بشورن و بازی کنن و بعد با یه حوله خشکشون میکنم ولی اگه هوا سرد باشه با سشوارکاملا خشکون میکنم. (سشوار باید با درجه کم و با فا صله 30 سانتی متر از پرنده دور باشه)

بلوغ:

عروس هلندی تقریبا 2 سالگی به بلوغ میرسه و در این سن تا حدودی مهاجم و سلطه گر میشه(حتی عروسهای دست آموز), این حالت پس از مدتی از بین میره پس جای هیچ نگرانی نیست.

 در سن بلوغ نرها حالت دفاعی پیدا مکنن ولی ماده ها به نظر میرسه که این حالتها رو ندارن.

مراقبت:

اگه پرندتون دست آموزه و آزادانه تو خونه پرواز مکنه باید خیلی مراقب باشید چون از صداها ی آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسن و ممکنه که با سر برن تو دیوار یا پنجره.

عروس هلندی ها مثل طوطی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستن ولی قفسشونونزدیک پنجره بازنذارید که باد مستقیم, بهش بخوره.

دمای متعادل برای این نوع پرنده 18 تا 22 درجه سانتی گراده.

اگه خدای نکرده مریض یا زخمی شدن خیلی زود پیش یه دامپزشک برین.

جفت گیری:

عروس هلندی ها معمولا خیلی سخت جفت میخورن, شما ممکنه که یه جفت عروس هلندی نر و ماده داشته باشین که هیچ وقت جفت گیری نکنن ولی اگه جفت بخورن پدر و مادر خیلی خوبی میشن و از جوجه هاشون بخوبی نگهداری میکنن.

معمولا 3 تا 4 تخم میذارن ولی ممکنه که 1 یا 2 تاشون پوچ باشه یا اینکه خود جوجه پس از تولد بمیره.

فاصله گذاشتن تخم ها چند روزه و بعد از گذاشتن آخرین تخم ماده دائما روی تخم ها می خوابه و نر هم بهش دونه میده.

نر و ماده هر دو با هم و به کمک هم جوجه ها رو بزرگ میکنن.

                   

وقتی که جو جه ها بزرگ شدن وبه دونه خوردن افتادن اونا رو از پدر و مادر جدا کنید و تو یه قفس دیگه بذارید.

خوب اینا چیزایی هستن که شما باید در مورد عروس هلندی ها تون بدونید, امیدوارم که به دردتون بخوره.  

 

 

               

اشتباه

یک اشتباهی که متاسفانه بین دارندگان پرندگان زینتی متداول است این است که خیلی ها طوطی استرالیایی را مرغ عشق می نامند ، شاید به جرات می توان گفت که بیش از 90% افراد به پرنده ای مرغ عشق می گویند که در دنیا به نام طوطی استرالیایی مشهور است و مرغ عشق واقعی (Lovebird) در ایران معمولا با اسامی طوطی هلندی یا کوتوله نامیده می شود.برای رفع این ابهام در ذیل توضیحات کوتاهی همراه با عکس هر کدام در مورد این پرندگان زیبا آمده است.

طوطی استرالیایی Budgerigar


Budgerigar را می توان محبوبترین پرنده زینتی در سرتاسر جهان نامید. این پرنده در رنگهای متنوعی موجود است.انواع تاجدار آن نیز در حال حاضر یافت می شوند. نخستین بار ، در سال 1841میلادی ، زیست شناسی به نام جان گولداین پرنده را از استرالیا خارج کرد و به انگلستان برد.طی 50 سال ، واحد های عظیم تجاری به وجود آمدند که هزاران قطعه از این طوطی کوچک را برای دوستداران پرندگان زینتی تکثیر می کردند. در اوایل دهه1870 میلادی،نخستین جهش در رنگ طوطی استرالیایی پدید آمد ؛ اگر چه پیشتر از وجود چنین پدیده ای در میان دسته های وحشی این پرنده نیز گزارشهایی دریافت شده بود.
طول عمر طوطی استرالیایی بسیار متغیر است . عمر متوسط این پرنده 7 تا 8 سال است ؛ هرچند شماری از آنها به سن 10 تا 19 سالگی هم رسیده اند.طوطی استرالیایی، بخصوص برای بچه ها، پرنده زینتی مناسبی است ؛ چرا که این حیوان حالت تهاجمی ندارد و اگر کودک بی احتیاطی انگشت خود را داخل قفس این پرنده کند، امکان ندارد آنرا گاز بگیرد.
این پرنده بسیار ارزان است و نگهداری آن بسیار ساده می باشد. خیلی زود اهلی می شود و در رنگهای جذاب و متنوعی یافت می شود.

 

مرغ عشق (Lovebird)
پرنده ای شاداب و فعال است ،خیلی زود اهلی می شود و با محیط جدید خو می گیرد، پرندگان نر عموما دارای فعالیت کمترهستند، عمر متوسط این حیوان 15 سال است. این پرنده بر خلاف اسمش مانند Budgerigar نیست که ورود پرنده دیگر را به قفس به آسانی بپذیرد. در ایران معمولا این پرنده کوتوله نامیده می شود. 

مرغ عشق (Lovebird)

این گونه از پرندگان کوچک که از لحاظ طبقه بندی توسط برخی زیست شناسان در رده زیباترین طوطی های کوچک قرار می گیریند، از سرزمینهای آفریقایی به سایر نقاط جهان آورده شده اند. آنها بسیار کنجکاو، پر انرژی و البته دلربا هستند. حتما" اگر آنها را دیده باشید و دقت لازم را کرده باشید متوجه شدید که اغلب اوقات رنگ آنها معمولا" همانند قسمتی از طیف رنگین کمان می باشد.


طول این پرندگان زیبا معمولا" بین 6 تا 15 سانتیمتر می باشد و چنانچه در شرایط مساعد زندگی کنند حتی تا 30 سال عمر خواهند کرد.


رژیم غذایی
رژیم غذایی مناسب برای آنها علاوه بر دانه باید شامل میوه و سبزیجات تازه مانند موز، هویج، انواع برگ سبزی و ... باشد، همچنین آب سالم و بدون کلر برای خوردن یا حمام کردن. دقت کنید که هرگز نباید به این پرندگان کوچک هسته میوه هایی مانند هلو، گلابی و ... داد. در مواردی نیز مشاهده شده که برخی از مردم به آنها شکلات، چای و حتی الکل می دهند که واقعا" برای آنها مضر می باشد.

غذا دادن
اگر پرنده شما عادت به خوردن دانه های خشک کرده است بدون شک باید به تدریج رژیم غذایی آنرا تغییر داده و غذاهای تازه را وارد رژیم غذایی او کنید. هر روز مقدار کمی از میوه یا سبزیجات تازه به او بدهید و دقت کنید که به کدام یک بیشتر علاقه نشان می دهد، همچنین هرگز نگذارید که این مواد غذایی تازه در قفس مانده و فاسد شود. این نکته را هرگز فراموش نکنید : "مرغ عشق به تنوع غذایی و غذای تازه عشق می ورزد."

شرایط زندگی
مرغ عشق بسادگی در شرایط عادی که مازندگی می کنیم از لحاظ دما و رطوبت می تواند زندگی کند. حداقل ابعاد قفس برای یک یا دو مرغ عشق باید 45 (عرض) در 45 (طول) در60 (ارتفاع) سانتیمتر باشد، هرچند نباید فراموش کرد که هر جانداری از جمله خود انسان از منزل بزرگتر استقبال می کند.

همچنین محلی که مرغ عشق را نگهداری می کنید نباید جایی باشد که سرو صدای ناگهانی تولید شود. مثلا" ناگهانی صدای افتادن ظروف آشپزخانه و ...، تمام این موارد به حیوان استرس منتقل می کند و باعث بیماری و کوتاهی عمر او می شوند.

قفس این پرندگان را حداقل هفته ای یکبار تمیز کنید و آب و دانه تازه را هر روز در اختیار آنها قرار دهید. قرار دادن اسباب بازی های ساده در قفس برای آنها از مفید ترین چیزهایی است که می تواند آنها را خوشحال کند. توپ کوچک، حلقه آویزان شده از سقف قفس و ...


رفتار عادی
اگر پرندگان کوچک شما به غذاهای تازه نوک می زنند، با آب تازه حمام می کنند و تحرک کافی دارند می توانید مطمئن باشید که سالم هستند. آنها معمولا" علاقمند به برقراری ارتباط عاطفی هستند لذا اگر تنها یک مرغ عشق دارید حتما" هر روز وقتی را برای پرداختن به او بگذارید، پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که شما را بخوبی می شناسد و حتی در بیرون قفس به راحتی روی انگشت شما می نشیند.

همواره به بدن، منقار، پاها و دیگر قسمت های مرغ خود دقت کنید، یک مرغ عشق سالم همواره آنها را تمیز نگاه میدارد و این می تواند خود نوعی کنترل سلامت این پرنده زیبا باشد.

علائم بیماری
- تغییر رنگ دادن یا باد کردن نوک (منقار) پرنده
- خسخس کردن هنگام تنفس یا صرفه کردن
- تغییر حالت چشم
- از بین رفتن طراوت پرهای بدن
- بی رنگ شدن مدفوع
- نشستن بر روی کف قفس
- نشستن با یک پا روی میله
- بی اشتهایی

با مشاهده این رفتارها حتما" با یک متخصص مشورت کنید و هرگز راسا" اقدام به درمان پرندگان خود نکنید.