باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

تبادل لینک

 این وبلاگ حاضر است با تماممی سایت ها و وبلاگ ها تبادل لینک و بنر کنند لطفا در نظرها وبلاگ خود را معرفی کنید و وبلاگ ما را در سایت خود قرار دهید و ما در اولین زمان وبلاگ شمار را لینک می کنیم با تشکر

fischer lovebird

طوطی کوتوله ، (طوطی برزیلی)

طوطی کوتوله ، یا طوطی برزیلی و یا مرغ عشق فیشر

این پرنده کوچک را با نامهای طوطی برزیلی و طوطی کوتوله می شناسیم اما نام اصلی انها مرغ عشق فیشر است.

پراکندگی جغرافیایی: شمال تانزانیا

اندازه: ۱۴ سانتی متر

جیره غذایی: مخلوطی از دانه غلات، توام با تخم افتابگردان و گل رنگ ، به همراه سبزیجات و میوه

پرندگان نابالغ: در منقار خود علامت سیاه رنگی دارند و ساکت تر و ارامتر از پرنده های بالغ هستند.

تعیین جنسیت: هیچ تفاوت ظاهری بین دو جنس نر و ماده وجد ندارد.

ویژگی و جذابیتهای این پرنده: پرنده ای است بسیار زیبا که خیلی زود با محیط خانه خو می گیرد.

طول عمر حدود ۱۵ سال و یا حتی بیشتر است و دشواری تعیین سن پرنده سبب شده اسن که نتوان طول عمر پرندگان وارداتی از خارج را تعیین کرد.

طوطی کوتوله( طوطی برزیلی) از خویشاوندان نزدیک مرغ عشق نقابدار محسوب می شود، چرا که هردو جزو  گروهی هستند که با اصطلاح دارای حلقه سفید دور چشم می باشند. این گروه به علت وجود حلقه گوشتی سفیدی که پیرامون چشم خود دارند، تحت این نام خوانده می شوند. در این پرنده بر خلاف مرغ عشق صورت قرمز و مرغ عشق نقابدار ، جهشهای زیادی صورت نگرفته است.

رنگهای زیبای این پرنده و تمایل شدید ان به اشیانه سازی در منزل، ان را به یکی از بهترین پرندگان خانگی تبدیل کرده است.

حالت کندن پرها در این پرنده معمولا نشانه ای تنهایی و  تمایل ان به جفت مناسب و اشیانه سازی است. این پرنده پس از ساختن اشیانه غالبا همانجا به استراحت می پردازد. گرفتن جوجه از مرغ عشق فیشر ( همان طوطی کوتوله یا طوطی برزیلی) در خانه امکان پذیر است ، به شرط انکه گوشه ای خلوت و اشیانه ای مناسب برای این پرنده فراهم شود. طول ، عرض و ارتفاع جعبه اشیانه این پرنده باید ۲۳ سانتی متر باشد. تنها مشکلی که ممکن است در گرفتن جوجه از طوطی کوتوله در خانه با ان مواجه شوید، پایین بودن میزان جوجه در اوری تخمهاست. علت این امر هنوز مشخص نشده است، اگرچه ان را با کم بودن میزان رطوبت نسبت می دهند. این پرنده معمولا خیلی خوب از جوجه های خود نگهداری می کند، به شرط انکه جعبه اشیانه در طول دوران پرورش جوجه ها تمیز و بی عیب و نقص باقی بماند.

با توجه به اینکه ممکن است مرغ عشق فیشر بالغ نیز مثل تمامی مرغ عشقهای دیگر عصبی و ناراحت باشد، بهتر است از همان ابتدا یک جفت جوان خریداری کنید.

 

انواع مرغ عشق فیشر  (طوطی کوتوله ، طوطی برزیلی)

مرغ عشق فیشر  fischer lovebird 

مرغ عشق نقابدار    masked lovebird

مرغ عشق نقاب ابی  blue masked lovebird

مرغ عشق صورت قرمز   peach-faced lovebird

مرغ عشق نقاب زرد   yellow masked lovebird

مرغ عشق صورت قرمز کرمینو  cremino peach-faced lovebird

اطلاعات بیشتر:

مرغ عشق ها (طوطی کوتوله ، یا طوطی برزیلی و یا مرغ عشق فیشر)

این گونه از پرندگان کوچک که از لحاظ طبقه بندی توسط برخی زیست شناسان در رده زیباترین طوطی‌های کوچک قرار می‌گیریند، از سرزمینهای آفریقایی به سایر نقاط جهان آورده شده‌اند. آنها بسیار کنجکاو، پر انرژی و البته دلربا هستند. حتما" اگر آنها را دیده باشید و دقت لازم را کرده باشید متوجه شدید که اغلب اوقات رنگ آنها معمولا" همانند قسمتی از طیف رنگین کمان می‌باشد. طول این پرندگان زیبا معمولا" بین ۶ تا ۱۵ سانتیمتر می‌باشد و چنانچه در شرایط مساعد زندگی کنند حتی تا ۳۰ سال عمر خواهند کرد.
● رژیم غذایی
رژیم غذایی مناسب برای آنها علاوه بر دانه باید شامل میوه و سبزیجات تازه مانند موز، هویج، انواع برگ سبزی و ... باشد، همچنین آب سالم و بدون کلر برای خوردن یا حمام کردن. دقت کنید که هرگز

نباید به این پرندگان کوچک هسته میوه‌هایی مانند هلو، گلابی و ... داد. در مواردی نیز مشاهده شده که برخی از مردم به آنها شکلات، چای و حتی الکل می دهند که واقعا" برای آنها مضر می‌باشد.
● غذا دادن

اگر پرنده شما عادت به خوردن دانه‌های خشک کرده است بدون شک باید به تدریج رژیم غذایی آنرا تغییر داده و غذاهای تازه را وارد رژیم غذایی او کنید. هر روز مقدار کمی از میوه یا سبزیجات تازه به او بدهید و دقت کنید که به کدام یک بیشتر علاقه نشان می‌دهد، همچنین هرگز نگذارید که این مواد غذایی تازه در قفس مانده و فاسد شود. این نکته را هرگز فراموش نکنید : "مرغ عشق به تنوع غذایی و غذای تازه عشق می‌ورزد."
● شرایط زندگی
مرغ عشق به سادگی در شرایط عادی که مازندگی می‌کنیم از لحاظ دما و رطوبت می‌تواند زندگی کند. حداقل ابعاد قفس برای یک یا دو مرغ عشق باید ۴۵ (عرض) در ۴۵ (طول) در۶۰ (ارتفاع) سانتیمتر باشد، هرچند نباید فراموش کرد که هر جانداری از جمله خود انسان از منزل بزرگتر استقبال می‌کند. همچنین محلی که مرغ عشق را نگهداری می‌کنید نباید جایی باشد که سرو صدای ناگهانی تولید شود. مثلا" ناگهانی صدای افتادن ظروف آشپزخانه و ...، تمام این موارد به حیوان استرس منتقل می‌کند و باعث بیماری و کوتاهی عمر او می‌شوند. قفس این پرندگان را حداقل هفته‌ای یکبار تمیز کنید و آب و دانه تازه را هر روز در اختیار آنها قرار دهید. قرار دادن اسباب بازی‌های ساده در قفس برای آنها از مفیدترین چیزهایی است که می‌تواند آنها را خوشحال کند. توپ کوچک، حلقه آویزان شده از سقف قفس و ...
● رفتار عادی
اگر پرندگان کوچک شما به غذاهای تازه نوک می‌زنند، با آب تازه حمام می‌کنند و تحرک کافی دارند می‌توانید مطمئن باشید که سالم هستند. آنها معمولا" علاقمند به برقراری ارتباط عاطفی هستند لذا اگر تنها یک مرغ عشق دارید حتما" هر روز وقتی را برای پرداختن به او بگذارید، پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که شما را بخوبی می‌شناسد و حتی در بیرون قفس به راحتی روی انگشت شما می‌نشیند. همواره به بدن، منقار، پاها و دیگر قسمت های مرغ خود دقت کنید، یک مرغ عشق سالم همواره آنها را تمیز نگاه میدارد و این می‌تواند خود نوعی کنترل سلامت این پرنده زیبا باشد.
● علائم بیماری
▪ تغییر رنگ دادن یا باد کردن نوک (منقار) پرنده
▪ خسخس کردن هنگام تنفس یا صرفه کردن
▪ تغییر حالت چشم
▪ از بین رفتن طراوت پرهای بدن
▪ بی‌رنگ شدن مدفوع
▪ نشستن بر روی کف قفس
▪ نشستن با یک پا روی میله
▪ بی‌اشتهایی
با مشاهده این رفتارها حتما" با یک متخصص مشورت کنید و هرگز راسا" اقدام به درمان پرندگان خود نکنید.

طوطی سانان انواع طوطیها

 شناخت و اشنایی با طوطی ها

مقدمه شناخت طوطی ها

بیش از 300 گونه طوطی در جهان وجود دارد آنها عمدتا در نواحی گرمسیر زندگی می کنند و بیشتر در نیمکره شمالی زندگی می کنند. بیشتر طوطی ها دارای رنگهای روشن هستند و همه دارای منقارهای قلاب شکل نیرومند می باشند آنها دارای دو انگشت رو به جلو و دو انگشت رو به عقب بوده که آنها را قادر می سازند محکم روی شاخه درختان بنشینند اغلب این پرندگان در دسته های دارای عمر طولانی هستند و گاهی تا 100 سال یا بیشتر زندگی می کنند.

طوطی زلانـدنو یا طوطی جغد تنها طوطی فاقد قدرت پرواز جهان است این پرنده در جنگل زندگی می کند و شبها روی زمین جنگل تغذیه می کند طوطی های آویزان شونده که در جنوب اسیا زندگی می کنند به خاطر بیتوته کردن به شکل سرو ته منحصر به فرد هستند بزرگترین طوطی های جهان طوطی دم بلند امریکای جنوبی است که در نواحی مرکزی آمریکای جنوبی زندگی می کنند آنها می توانند تا 91 سانت (3پا) قد بکشند.

طوطی ها تقریبا به طور کامل از غذاهای گیاهی تغذیه می کنند بیشتر گونه ها از گردوها و بادامها و میوه های دیگر می خورند اما بعضی از آنها از شهد گلها تغذیه می کنند یک گونه از طوطیها از گل سنگ و قارچهای دیگر تغذیه می کند طوطی های شیره خوار دارای زبان لبه دار و پوشیده از پر هستند که برای خوردن مایعات شیرین مثل اسفنج عمل می کند.

طوطی پرنده ای است در رنگهای مختلف از طایفه پسیتاسیده . وبمناسبت سهولت تقلید آوای آدمی قابل ملاحظه است . طوطیان عموماً در نواحی گرم و رطوبی افریقا و هند و استرالیا و امازون زیست میکنند.

اگر طوطی زبان می بست در کام
نه خود را در قفس میدید و نه دام

شناخت کامل طوطی

طوطی ها جانوران وحشی هستند که با رفتار وحوش نزد انسانها می ایند.برای انکه همدم پردار خود را بهتر درک کنید بایستی شرایط و نحوه ی زندگی طبیعی اش را با محیط منزل مقایسه کنید. سعی کنید دیدگاه پرنده را از دیدگاه یک طوطی مورد توجه قرار دهید.

نگهداری پرندگان زینتی یک سرگرمی دیرینه است که هزاران سال قدمت دارد و روز به روز رو به گسترش است. طوطی ها بسیار گران قیمت هستند و این تصادفی نیست علت های زیادی دارد یکی اینکه نگهداری این پرنده ها نسبت به سگ و گربه ... که ممکن است مشکلاتی را در پیش داشته باشند ندارد و نگهداری از پرنده کمی اسان تر است و این پرندگان می توانند به صورت مونس و همدمی واقعی برای انسان درایند.طبیعت سازگار و مطیعی دارند و می توانند با شباهت فوق العاده زیاد و حیرت اوری صدای انسان و یا سایر صداها مثل زنگ تلفن. ایفن . دزدگیر ماشین صدای پرنده های دیگر وبسیاری از صداهای اطراف خود را تقلید می کنند!. طبق تحقیقات محققان که در کشورهای مختلف به انجام رسیده نگهداری پرندگان زینتی اثرات مفیدی بر روی جسم و روان صاحبان خود در هر گروه سنی می گذارد.

نگهداری این پرنده ها در این دنیای پر استرس برای صاحبان خویش ارامش چه از لحاظ جسمانی و چه روانی به ارمغان می اورد.

طوطیها بخاطر استعداد تقلید و یاد گیری خارق العاده خود نسبت به سایر جانوران وضعیتی استثنایی دارند. علاوه بر ان زیبایی و رفتار برخی از انواع انها بی شک بسیاری از افراد را که رابطه چندانی با جانوران ندارند را هم تحت تاقیر قرار می دهد.

نگهداری از پرنده هایی نظیر کاسکو ، کاکادو ، چندان اسان نیست و تقریبا مانند نگهداری از سگ وقت و حصله می طلبد.


نحوه زندگی جانور وحشی جنگل و علفزار

وطن اصلی طوطی ها مناطق استوائی و معتدله ی امریکای مرکزی و جنوبی،اسیا،افریقا،زلاند نو،گینه ی جدید و استرالیا می باشد.برخی انواع ساکن جنگل هل بکر،گروهی در کوهستانها و عده ای در علفزارها یا سرزمین های کم درخت زیست می کنند.چندنوع از انها در قسمت های فوقانی درخت ها نیز زندگی کرده و نتیجتا" تحمل سرما و یخ بندان را دارند.

کوچک ترین نوع دارکوبی به طول 10 سانتی نتر و بزرگترین انها هیاسینتارا (ماکائو ابی چشم زرد)با طولی حدود 100 سانتی متر می باشند.


بیولو‍ژی مختصر طوطی

بارزترین مشخصه ی طوطی ها،منقار کج و قوی انهاست.منقار کج به خاطر تطبیق در پرنده به وجود امده،زیرابا استثنای لوریس ها و برخی انواع متعدد دیگر که از خوراک نرم تغذیه می کنند.سایر طوطی ها اغلب از دانه ها،بادام،فندق،گردو و پسته همراه با میوه جات تغذیه می نمایند.تبحر خاص انها شکستن پوسته ی سخت و تغذیه ی مغز انهاست.منقار بالائی توسط مفصلی به جمجمه متصل بوده و در جهت بالا قابل حرکت می باشد.زیر منقار بالائی طوطیهائی که از میوه جات سخت پوست تغذیه می نمایند،قسمت تیزی وجود دارد که پرنده توسط ان اطراف منقار زیرین را تمیز می کند.قسمت های تیز و محکم زیر منقار بالائی جهت گرفتن خوراک و یا شکستن پوست سخت ان نیز به کار گرفته می شود.منقار زیرین کمی قابل جابجا کردن بوده و برای پوست کندن و جدا نمودن پوسته ها ی سخت نیز کارساز می باشد.منقار تنها به عنوان آماده سازی خوراک و تغذیه بکار نرفته،بلکه به عنوان پای سوم به هنگام خزیدن مورد استفاده قرار می گیرد.زبان عظلانی پرنده دارای سلول های لمسی بوده و لذا از قدرت تشخیص مزه ی خوبی بر خوردار است. از منقار کج جهت ابراز علاقه و رفتار توام با ظرافت و گاه به عنوان ابزاری برای جنگ و دفاع و خشونت نیز استفاده می شود.

منقار طوطی ضمن احساس خطر اسلحه خطر ناکی است که علیه دشمنان معینی از ان استفاده می گردد.پا و انگشتان پرنده نیز با نحوه ی زندگی اش تطبیق دارند:به عنوان مثال در طوطی های دونده و راه رونده بیشتر برای راه رفتن و در انواع خزنده برای خزیدن مناسب هستند.پای مخصوص خزیدن دارای دو انگشت به طرف جلو و دو عدد به طرف عقب می باشد.ناخن ها نیز مانند منقار وظایف مختلفی به عهده دارند:اغلب طوطی های بزرگ خوراک خود را توسط ناخن ها گرفته و می خورند. قدرت پرواز بستگی به محیط زیست دارد. انواعی که برای تامین خوراک مسافتهای طولانی را بایستی پشت سر گذارند و در نواحی علفزار و یا کم درخت زیست می نمایند،به مراتب بهتر از ساکنان جنگل پرواز می کنند.بطور کلی می توان گفت که انواع دم بلندپرواز کننده های خوبی بوده،در حالی که دم کوتاه ها بهتر می خزند.


جامعه طوطی ها

طوطی ها در طبیعت تشکیل گروه های بزرگ یا کوچک می دهند.اقدام به هر کاری از جستجوی خوراک گرفته تا کوچ کردن به نقاط دیگر یا خوابیدن،بطور دسته جمعی صورت می گیرد.برخی انواع حتی در گروه تشکیل لانه می دهند ،اما اغلب انها در زمان جفت گیری و جوجه دار شدن از گروه جدائی می جویند.طوطی ها حتی اگر در گروه های بزرگ زندگی کرده و گروهی لانه بسازند،تنها جفتی معین برای تمامی عمر بر خواهند گزید.انها جفتی را که انتخاب نموده اند،در تمامی عمر ترک نخواهند کرد.اینجانب عمدا واژه ی "جفت انتخاب شده" رابه کار بردم.زیرا طوطی ها هر هم نوعی را به عنوان جفت قبول نکرده و بایستی خود یکدیگر را انتخاب کنند.قابل توجه انکه این نکته از جمله دلایلی است که تکثیر طوطی را انقدر مشکل ساخته است. بدست آوردن جفتی مناسب از میان گروه کوچکی از طوطیان همواره میسر نمی باشد خصوصا انواعی مانند طوطی های خاکستری.


رفتار و خصوصیات تکثیر

طوطیان معمولا" تکثیر کننده ی غاری هستند(یعنی داخل غارها و مکان های تاریک لانه می سازند).حفره ها و غارهای طبیعی موجود در بدنه ی درختان و صخره ها و برخی مواقع نیز محل زیست متروکه ی موریانه ها و حشرات دیگر را جهت لانه سازی انتخاب می نمایند.برخی از انها از پوشال،اجزاءلانه سازی و شاخه های کوچک درختان استفاده نکرده،و روی کف برهنه تخم گذاری می کنند.انواع کوچکترمعمولا" دو بار در سال و بزرک ترها یک بار در سال تخم کذاری می کنند.بسته به نوع بین دو تا هشت تخم می گذارند.تخم ها مدور و سفید رنگ می باشند.اغلب طوطی ماده روی تخم ها می خوابد(در کاکادوها هر دو مبادرت به خوابیدن روی تخم ها می نمایند)اما هر دو و یا خصوصا" نر مبادرت به تغذیه ی جوجه ها می کنند.جوجه ها خوراک نرم و نیمه هضم شده ی والدین را دریافت می کنند.مبادله ی خوراک بین نر و ماده نشانه ی علاقه و هم بستگی جفت و جزئی از رفتارجفت گیری است.طوطی های تربیت شده و خو گرفته از روی فقدان جفت گه گاه خوراک خورده شده خود را بالا اورده و به انسان همدم خویش عرضه می نمایند.

 

کمی ریشه ای تر در مورد منقارکج ها بدانیم

طوطی ها از زمان قدیم در موطن اصلی خویش به عنوان جانور خانگی جزیی از سکنه هر منزلی محسوب می شده اند به عنوان مثال در دهات جنگلی منطقۀ آمازون داخل کلبۀ اکثر سرخپوستان طوطی نگهداری می شود0 هرگاه طوطی ها جوجه دار شوند جوجه ای از لانه انها برداشته شده وتوسط خانمهای سرخپوست با سیشا chicha  آبجوی سرخپوستان که از سیب زمینی پختۀ شیرین نتیجه می گردد پرورش داده می شدندد. شکار بی رویۀ طوطیان توسط شکارچیان و بومیان و تغییر یا محدود نمودن محیط زیست جانور موجب آن شده که برخی از انواع آن در شرف انقراض قرار گرفته اند. برخی شکارچیان  از هر طریقی برای دستیابی به پرنده ابایی ندارند : درختان برای دسترسی به لانه ها قطع می گردند وزیر درختان بخار گوگرد ایجاد می نمایند تا پرندگان مات ومبهوت شده وبه آسانی قابل گرفتن باشند. طبق گزارش های مؤسسه Animal Welfar Institute در ایالات متحدۀ آمریکا سالانه یک میلیون طوطی به عنوان جانور خانگی شکار می شوند. حدود 40 درصد طوطی ها بالغ و80 درصد طوطی های جوان جان خود را از دست می دهند. طبق تحقیقات  دکتر هیلدبرنات که در مجلۀ آلمانی (هفته نامۀ دامپزشکی آلمان) تاریخ 1976 انتشار یافته تلفات حاصل از حمل پرنده به آلمان بین یک تا دو درصد است. قابل توجه آنکه در اینجا ارقام یاد شده تنها برای از فرودگاه کشور مزبور به مقصد آلمان می باشد0                                                             

گمرک وقرنطینه وحلقه

طوطی ها ی وارداتی بایستی توسط دامپزشک معاینه شوند. این معاینات پس از وارد کردن پرنده بطور اتوماتیک در مدت دوماه نگهداری در قرنطینه انجام می گیرد. پس از قرنطینه بر پای هر طوطی حلقه ای نمره دار آویزان می شود که به منزلۀ سندی دولتی برای سلامت و گذشتن پرنده از معاینات انجام شده می باشد. در کشورهای اروپایی کمیتۀ مرکزی صنفی وظیفۀ توزیع حلقه ها را به عهده دارد. طوطی های فاقد حلقه پا به عنوان جنس قاچاق تلقی شده و احتمالا از طریق غیر قانونی وارد شده اند. دلیل عمدۀ معاینۀ طوطی های وارداتی بیشتر بخاطر بیماری طوطی هاست. علاوه بر آن جانور از نظر بیماری جزام پرنده و پارازیت هایی نظیر انگل ها  معاینه ومدوا می شود. بهتر است به محض ورود به منزل حلقۀ مزاحم را از پای پرندۀ خویش دور نمایید تا از نارحتی حاصله از ان رهایی یابد. در غیر اینصورت طوطی مبادرت به جویدن حلقه نموده و احیانا خود را مجروح خواهد ساخت. حلقه را به عنوان شناسنامۀ پرنده در جایی محفوظ نگهدارید. طوطی هایی هم که در دوران کوچکی به دست پرورش دهندگان حلقه پا می شوند هم بهتر است حلقه را از پای انها جدا ساخت.

لیست قرمز

انسان موجب از بین رفتن نسل بسیاری از جانوران گردیده است. از گروهی برخی جانوران تنها انواع کمی بر جای مانده است. برخی از نژادهای طوطی نیز در اثر خودخواهی آدمی از بین رفته و گروهی دیگر به ندرت یافت می شوند. لذا این انواع در لیست قرمز بین المللی یعنی جانورانی که موجودیتشان در خطر نابودی است قرار دارند. سازمان بین المللی حفاظت جانوران در شهر واشنگتن(WA) آمریکا بوجود آمده و کشورهای زیادی عضو آن هستند. این سازمان تجارت جانوران نادر را ممنوع اعلام نموده که انواع طوطی های زیر از آن جمله اند:

طوطی جغدی

آرا                            

کوبا یا باماها-آمازون               

شاه  آمازون                               

پویرتر- ریکو                                   

سرقرمز آمازون                          

بال زرد آمازون                        

قیصر-آمازون                             

نقاب طلایی  آمازون             

پرجلای آمازون                                                        

گلو کبوتری آمازون                       

دم قرمز آمازون                      

شکم آبی                               

هیاسینت ارا یا آرای آبی  

آراله آرا                                 

آرا آبی                            

سرقرمز                                                              

طلایی                                   

ماریتیوس                                         

شانه طلایی                

شکم طلایی                  

بلوطی                                                                  

صورت قرمز کوتولۀ کوکسنز

بزی                   

جهشی فوربس  

غاری                         

خاکستری فرناندو      

مطابق توافق های حاصله در ششم ژوییه 1981 انواع دیگر طوطی نیز تنها با مجوز کشورهای صادرکننده می توانند راهی بازار جهانی شوند. این قرارداد جزو پیوست II مقررات WAمحسوب می گردد.

استثناها: مرغ عشق  و مرغ ونوس و الکساندر کوچک

مطابق قراردادی که در کنفرانس سومWA در ماه مارس 1981 در دهلی نو منعقد گردید تنها در مورد این سه نوع محدودیتیدر امر تجارت از طرف کمیسیون WA وجود ندارد.

بیش از 300 گونه طوطی در جهان وجود دارد آنها عمدتا در نواحی گرمسیر زندگی می کنند بیشتر طوطی ها دارای رنگهای روشن هستند و همه دارای منقارهای قلاب شکل نیرومند می باشند آنها دارای دو انگشت رو به جلو و دو انگشت رو به عقب بوده که آنها را قادر می سازند محکم روی شاخه درختان بنشینند  منقارکج ها در اکثر نقاط جهان یافت میشوند کاکادو ها در استرالیا و امازون ها و ماکائوها در امریکای جنوبی و طوطی های خاکستری هم در افریقا.

طوطی ها تقریبا به طور کامل از غذاهای گیاهی تغذیه می کنند بیشتر گونه ها از گردوها و بادامها و فندق ها و میوه ها تغذیه می کنند اما بعضی از آنها از شهد گلها تغذیه می کنند یک گونه از طوطیها از گل سنگ و قارچهای دیگر تغذیه می کند طوطی های شیره خوار دارای زبان لبه دار و پوشیده از پر هستند که برای خوردن مایعات شیرین مثل اسفنج عمل می کند.

طوطیها درحال کندن سنگها و خوردن گلهای سفت

همانطور که در عکس بالا می بینید همه طوطی ها علاقه شدیدی به این کار یعنی خوردن خاک سفت (گل) دارند حتی با کمک پاهایشان مقداری از این گلها ها با خود می برند، معمولا صبح ها و غروبها بیشتر به این صخره ها و کوه ها هجوم می اورند.

اما جواب این سوال را که چرا طوطیها به اینکار علاقه مند هستند هنوز مشخص نیست اما نباید فراموش کنیم که انواع طوطیها برای هضم غذای خود احتیاج به مقدار زیادی سنگ ریزه دارند.

و در صورت عدم دسترسی به سنگ زیره دچار مریضی های گوناگون می شود و کمی دیر یا زود باعث مرگشان خواهد شد.

همچنین این خاک و گل که در طبیعت می خورند دارای مقدار قابل توجه ی مواد لازم و ضروری برای ادامه حیات در طوطی سانان می باشد.

اهمیت وجود سنگریزه در داخل دستگاه گوارش و سنگدان طوطی

طوطی ها به کمک سنگریزه های داخل دستگاه گوارش یا همان سنگدان قادرند دانه ها و غذاها را به طور موثری خرد کنند. در این عضو به کمک سنگ ریزه ها ( که به طور طبیعی همراه غذا خورده می شوند) دانه ها شکسته و خرد می شوند و از چسبیدن انها به یکدیگر نیز جلوگیری به عمل می اید.

عمدتا دو نوع سنگریزه در تغزیه پرندگان و طوطیها از اهمیت خاصی برخوردار است که عبارتند از: سنگریزه های محلول و سنگریزه های نامحلول . پوسته ء صدف محلول براحتی در سنگدان پرنده حل می شود و در واقع به عنوان منبع مواد معدنی هم عمل می کند.

سنگریزه های نامحلول مثل سنگ چخماق در شکلگیری قسمت داخلی دستگاه گوارش پرنده و هضم مواد غذایی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

سنگریزه های مناسب برای تغذیه پرندگان را که محصول شرکت معروف ویتاکرافت المان است را از طریق همینجا یعنی وبلاگ باغ رویایی خریداری کنید

باید همیشه مقداری از این خاک مخصوص در اختیار طوطی شما از هر نوعی که هست قرار داشته باشد.

کالبدشکافی سنگدان طوطی ها نشان داده است که در سنگدان اکثر طوطیها سنگریزه یافت می شود.

برای خریدن محصول جدیدی به نام خاک افریقا حتما به بخش فروش لوازم اسباب بازی قفس و غذا برای طوطی  بروید

روی عکس بالا کیلیک کنید و انرا در اندازه واقعی نگاه کنید، طوطی که در وسط تصویر میان دگر طوطی ها می بینید ارا مکئوی با وقار پیشانی فندقی است سایر طوطی های کنارش هم امازون ها هستند. که همگی در حال کندن و خوردن گل ها ی سخت هستند.

پاراکیت افریقایی (طوق صورتی)

پاراکیت افریقایی (طوق صورتی)

 ring-necked parakeet   Psittacula krameri krameri

طول: 37 سانتی متر

وزن: 105 گرم

جوجه ها یا پرندگان نابالغ: شبیه پرنده ماده ولی با دم کوتاه تر، منقار نارجی ، و عنبیه مایل به خاکستری.

تعیین جنسیت: پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن (طوق) و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت.

خاستگاه: افریقای شمالی - مرکزی از سنگال و موریتانیای جنوبی به سمت شرق تا جنوب سودان و شمال اوگاندا. رنگ گونه هایش سبز مایل به زرد ، و سیاهی منقار بالایی اش کمتر است. بومی شرق سودان، شمال اتیوپی ، جیبوتی و گاهی نیز شمال سومالی می باشد.

وضعیت: در زیستگاه های مختلف ، با پراکندگی زیاد، در حد متوسط تا نیمه متوسط یافت میشود.

صرف نظر از اختلاف جثه این دو پرنده(شاه طوطی و طوطی سبز معمولی)، تنها تفاوتی که از لحاظ وضعیت پرها می توان بین این دو طوطی قائل شد ان است که طوطی های الکساندرین (شاه طوطی) بر روی شانه خود نقاط قرمز رنگی نیز دارند.

سمت چپ تصویر جنس ماده وطوطی جنس نر (طوق دار) را در سمت راست می بینید در تصویر بالا.

اشتاباها گاه انها را طوطی سبز می نامند !

بسیار زیباست خوب حرف زدن یاد می گیرد در صورتی که از کوچکی نزد صاحب خود بزرگ و تربیت شود.

حلقه مشخص دور گردن (طوق) در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود.

نمی توان سن این پرنده را با اطمینان تخمین زد در شرایط مناسب این طوطی با هوش می تواند تا ۵۰ سال عمر کند.

اما اصولا این پرنده ها برای اهلی کردن مناسب نیستند.

این هم عکسی زیبا از یک طوطی سبز نر

انگلیسی : Rose-Ringed Parakeet

فرانسه : Perruche a Collier

لاتین : Psittacula Krameri

مشخصات : 4۰ سانتی متر با احتساب دم که طول آن 25 سانتی متر است . پرنده‌ای ست کاملا مشخص به رنگ سبز روشن ، با دم خیلی دراز و دم تیز ، بال‌های نوک‌تیز و منقار قرمز قلاب مانند . طوطی طوق صورتی نــر ؛ گلوی سیاه دارد و در پس گردنش یک طوق باریک به رنگ صورتی مایل به قرمز دیده می شود . پروازش سریع و توام با بال زدن‌های تند است ، پرنده‌ای است اجتماعی و در مناطقی که فراوان است به صورت گله‌های کوچک دیده می شود .

زیستگاه : باغ‌ها ، میوه‌زارها ، پارک‌ها و کشتزارها با درختان بلند .

پراکندگی : جمعیت‌هایی که از طوطی‌های قفسی فراری نتیجه شده اند ، به حالت وحشی در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران ، در زمین‌های پست ناحیه خزر و خوزستان دیده می شوند . امکان دارد که به حالت طبیعی و در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران یافت شود . اخیرا در جزیره خارک چند طوطی بزرگ هندی دیده شده است.

همه ساله اواخر اسفند تا مهر ماه در زاهدان دسته های چندتایی ازطوطی های بزرگ و دم بلند هندی دیده می شوند.

دانلود تصاویری از طوطی های سبز در طبیعت برای پس زمینه ویندوز:

Parrot2.jpg wallpaper 

Parrots1.jpg wallpaper

Parrots2.jpg wallpaper