باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

همستری

همستر

 

 

انتخاب همستر:

دو نوع همستر به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود.همستر طلائی یا سوری و همستر کوتوله. همستر کوتوله تقریبا به اندازه نصف همستر طلائی می باشد. همستر طلائی در تنهایی نیز زندگی شادی خواهد داشت و اغلب اگر بصورت گروهی نگهداری شوند با هم در گیر می شوند.همستر کوتوله اجتماعی تر بوده و شاید برای نگهداری آنهابصورت دوتایی (از یک جنس) بهتر باشد.از بقیه جهات نگهداری آنها شبیه به هم می باشد.

موقع انتخاب همستر به رفتار و شرایط آنها دقت کنید. از خرید همسترهایی که بی حال و ساکت می باشند اجتناب ورزید. آنها باید گوش بزنگ ، کنجکاو و فعال باشند. پوشش بدنی باید صاف و چشم ها تمییز باشند. نفس کشیدن حیوان نباید صدا دار و با زحمت باشد. پوشش بدن باید تمییز بوده و به آن مدفوع حیوان نچسبیده باشد. اگر متوجه شدید درون قفس یک از همسترها به اسهال یا بیماری تنفسی دچار شده است، آگاه باشد که همه همسترها در درون قفس در معرض یک بیماری واگیر دار قرار گرفته اند.

همستر طلایی یا سوری

خانه همستر:

سه نوع خانه برای همستر رایج می باشد. قفس های سیمی، قفس پلاستیکی و آکواریوم. یک قفس سیمی با میله های افقی با فاصله 0.5 تا 0.75 اینچ برای نگهداری مناسب می باشد چرا که همستربه بالا رفتن علاقه دارد و از میله ها برای بالا رفتن از دیواره ها استفاده می کند. از قفس هایی که کف آنها به صورت شبکه ای و سوراخدار است اجتناب کنید چرا که حیوان در این قفس راحت نمی باشد بعلاوه تمییز کردن این قفس ها نیز مشکل است.

آکواریوم نیز در دسترس بوده و تمییز کردن آن نیز راحت است. اما گردش هوا در آن کمتر بوده و این فرصت را به حیوان نمی دهد که ازدیواره ها بالا رود. یک پوشش نیز برای ممانعت از خروج همستر از آکواریوم و همچنین جلوگیری از دسترسی دیگر حیوانات خانگی به همستر نیاز می باشد.

محل سکونت از پیش ساخته شده پلاستیکی با چند تونل و خوابگاه نیز مناسب می باشد و حیوان  می تواند از آن برای ورزش و تفریح استفاده کند ولی تهویه هوا و نظافت آن مشکل است. بعلاوه بسیاری از همسترهای طلائی بزرگتر از آن هستند که در تونلها جاگیرند. هرچند برای همسترهای کوتوله مشکلی پیش نخواهد آمد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل سکونت این حیوان باید آنقدر محکم باشد که در مقابل جویدن های این حیوان بتواند مقاومت کند و بعضا لانه های پلاستیکی به راحتی توسط آنها جویده خواهند شد.

 

 

بستر سازی:

اغلب صاحبان همستر از تراشه چوب برای پوشاندن کف قفس همستر استفاده می کنند، ولی باید از تراشه سرو اجتناب نمود. درخت اشنگ یا دیگر درختان جنگلی برای استفاده در کف قفس بهتر است. درخت کاج نیز بدلیل امکان ترشح مواد تحریک کننده و معطر از آن مناسب نمی باشد. کف قفس هر هفته باید عوض شود. از آنجا که همسترها معمولا از یک گوشه از قفس برای اجابت مزاج استفاده می کنند، تمییز کردن آن قسمت از قفس بصورت مداوم به تمییز ماندن محل زندگی آنها کمک می کند. همسترها دوست دارند در زمین تونل حفر کنند.بنابراین عمق پوشش کف باید آنقدر باشد که حیوان بتواند درون آن تونل حفر کند.

مکان قفس در خانه باید با دقت انتخاب گردد.از آنجا که همسترها شبگرد هستند محل زندگیشان در روز باید کاملا ساکت باشد. با این حال آنها نباید آنقدر دور از دسترس باشند که فرصتی برای برقراری ارتباط با انسان در هنگام شروع فعالیت (عصرها)نداشته باشند.

قفس آنها باید دور از تابش مستقیم خورشید و منابع گرما باشد و باید بالاتر از سطح زمین بر روی تاقچه یا یک میز باشد.

لوازم زندگی:

یک جعبه کوچک به عنوان آشیانه در گوشه ای از قفس برای همستر مورد نیاز می باشد که می توان از یک جعبه مقوایی برای اینکار استفاده نمود که این جعبه باید هر چند وقت یک بار عوض شود. کف جعبه را می توانید با چیزی نرم مثل دستمال کاغذی بپوشانید. مواد کف این جعبه باید ماهی یک تا دوبار عوض شود.عوض نمودن بیش از این باعث برهم زدن آرامش همستر خواهد شد. هر چند چک نمودن منظم جعبه و برداشتن مواد غذائی که حیوان ذخیره نموده پیشنهاد می شود.

همستر طلائی

به همستر باید فرصت جویدن ،نقب زن و ورزش نمودن داده شود. تقریبا تمام همسترها با شوق و ذوق از یک چرخ و فلک مخصوص همستر(با یک سطح یک دست و محکم)  استقبال می کنند. مقداری تونل و لوله (مثل لوله دستمال توالت ) نیز لازم است. شاخه های تازه درخت مانند بید و درختهای میوه که برای آنها از سموم ضد آفت استفاه نشده، جعبه های کوچک مقوائی و بلوکهای چوبی برای جویدن و بالا رفتن مناسب است.

برای آبخوری حیوان نیز می توان از یک بطری با سری که بتواند حیوان به راحتی از آن آب بخورد استفاده نمود.بدینوسیله آب حیوان تمییز مانده و حیوان نمی تواند ظرف آب را سرازیر نماید.یک ظرف غذای کم عمق از سرامیک یا چینی بهترین انتخاب برای ظرف غذای همستر می باشد تا حیوان نتواند ظرف را برگردانده علاوه بر این تمییز نمودن چنین ظرفی راحت تر است.

قسمت چهارم

رژیم غذایی همستر:

برای رژیم همستر  بهتر است از غذاهای آماده موجود در بازار استفاده نمود که معمولا بصورت مخلوطی از دانه گیاهان یا بصورت یک جیره غذایی به شکل گلوله های کوچک و یکدست درون بسته بندی آماده می باشد. جیره آماده گلوله ای از نظر مواد غذائی متعادل بوده و همستر نمی تواند دانه های مورد علاقه خود را دست چین کند به همین دلیل این غذا در بعضی مواقع حیوان را دلزده کرده و بعضی از همسترها اصلا آنرا همستر کوچولوهانمی خورند. دانه های مخلوط آماده برای همستر معمولا از طرف حیوان بهتر پذیرفته می شوند و پایه خوبی برای رژیم همستر می باشد. ولی مواظب باشید از غذایی که تنها شامل دانه گیاهان است اجتناب کنید بلکه غذا باید شامل مواد مختلفی مثل سبزیجات خشک باشد. از این غذای آماده برای حیوان بیش از اندازه نریزید چرا که با این کار حیوان دانه های مورد علاقه اش را دست چین نموده و باقیمانده غذا را نمی خورد. این ایده خوبی است که در هر زمان مقدار کمی غذا بریزیم و اجازه دهیم همستر تقریبا ظرف غذای خود را قبل از اینکه دوباره غذا بریزید خالی کند. علاوه بر این ، به غذای حیوان باید تکه های کوچکی از سبزیجات و میوه های تازه بعنوان مکمل غذایی افزوده شود. همچنین خوب است بعضی مواقع یک غذای سفارشی مثل کرم ، جیرجیرک یا یونجه خشک به همستر داده شود. همچنین بعضی مواقع می توان مقداری ماست تازه یا تکه ای مرغ پخته به حیوان داد. از دادن لوبیای نپخته ، چشم سیب زمینی، سیب زمینی سبز ، گوجه فرنگی ، سیر ، شکلات و هر غذای حاوی شکر و نمک خودداری ورزید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دست آموز کردن و لمس همستر:

این امکان وجود دارد که همستر دست انسان را گاز گیرد ولی گاز گرفتن معمولا نتیجه اضطراب و ترس می باشد. چنانچه حیوان را با آرامی و ملایمت همراه با مقداری باج دهی (به حیوان موقع در دست گرفتن غذایی را که دوست دارد بدهید) معمولا بر کمرویی و تمایل گزندگی آن غلبه می کنید. همچنین همستری که بدلیل محیط نامناسب زندگی و یا صداهای اضافی تحت فشار قرار دارد اغلب اوقات آشفته بوده و تمایل گاز گرفتن در او بیشتر است. کار کردن بر روی حیوان برای اهلی و دست آموز کردن او را فقط در هنگامیکه حیوان از لانه خود بیرون می آید انجام دهید. بیدار نمودن همستر مطمئنا باعث عصبانیت و بدخلقی حیوان خواهد شد.

همستر

اهلی نمودن به زمان و بردباری نیاز دارد. ابتدا به همستر اجازه دهید به محیط جدید خو بگیرد. زمانی که همستر آرام به نظر رسید ،شروع به گذراندن وقت خود در اطراف قفس نمائید و به آرامی با حیوان صحبت نمائید تا همستر به صدای شما عادت نماید. هنگامی که همستر در حضور شما احساس راحتی نمود ،با دست خود شروع به دادن مقداری غذای خوشمزه( مثل تخم آفتابگردان- کشمش یا هر خشکبار دیگر) به حیوان نمائید. هنگامیکه همستر غذا را با خوشی از دست شما گرفت ، شما می توانید تلاش خود را برای گرفتن همستر شروع کنید. اجازه دهید همستر کف دست شما راه برود. زمان برای این پیشرفت متغییر است و مخصوصا به سن حیوان بستگی دارد. همستر شما ممکن است براحتی بپذیرد که شما او را در دست گیرید و یا ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد

 

 

 

 

چگونه همستر را بگیریم:

بهترین روش برای گرفتن همستر این است که همستر را در کف دست قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پشت حیوان قرار دهید تا از پریدن به بیرون و آسیب احتمالی همستر جلوگیری کنید. بویژه در ابتدا بهتر است حیوان را بالای دامنتان یا یک سطح نرم نگهداشته تا در صورت پرش یا سقوط آسیب نبیند. به همستر اجازه دهید تا ازیک دست به دست دیگر خزیده تا بتدریج در دستتان احساس راحتی نماید.

همستر در حال غذا خوردن

 

چگونه همستری را که اهلی نیست بگیریم:

اگر می خواهید همستری را که هنوز اهلی نشده  بگیرید، یک قوطی یا فنجان روبروی حیوان قرار داده سپس حیوان را با ملایمت درون آن برانید و به این وسیله حیوان را انتقال دهید. اغلب همسترها بدون حس کنجکاوی درون فنجان خواهند رفت. در صورت لزوم اگر می خواهید همستری را در دست گیرید که احتمال دارد گاز بگیرد می توانید از دستکش استفاده کنید. البته دقت کنید که دستکش زبر نبوده و حیوان در اثر گرفته شدن با دست چار اضطراب نگردد.

ضد همستر کردن محیط:

اگر تصمیم دارید به همستر خود اجازه دهید گاها از قفس خود خارج شود، باید اتاق خود را ضد همستر نمائید. ابتدا مطمئن شوید هیچ چیزی که حیوان بتواند داخل آن شده و شما قادر به بیرون آودن حیوان از آنجا نباشید وجود ندارد(از قبیل زیر تخت یا یک فضا تنگ بین اسباب و اثاثیه خانه). همستر باید در یک فضای کوچک که قابلیت فرار نداشته باشد محدود گردد و گرنه ممکن است برای گرفتنش دچار دردسر شوید. مطمئن شوید کلیه سیم های برق دور از دسترس حیوان هستند. مطمئن شوید هیچ چیز که بتواند به همستر آسیب برساند(از قبیل گیاهان سمی) وجود ندارد.ضمنا هر چیزی را که نمی خواهید همسترتان بجود از دسترسش دور نگاه دارید.

فرار طولانی:

بعضی اوقات همستر از قفس خود فرار می کند برای گرفتن حیوان می توانید بدین گونه عمل نمائید: یک سطل را در گوشه ای که احتمال می دهید حیوان رفت و آمد کند قرار دهید. کف سطل یک ملحفه انداخته ، سپس درون سطل مقداری غذای مورد علاقه حیوانتان را بگذارید.یک چوب را برداشته یک سر آن را بر زمین و سر دیگر آانرا بر لبه سطل بگذارید.بدین گونه حیوان برای خوردن غذا از چوب بالا رفته وقتی درون سطل افتاد دیگر نمی تواند خارج شود. این نیز ایده خوبی است که درب قفس حیوان را باز گذاشته و غذا و آب را درون قفس بگذارید. مراقب قفس باشید تا هنگامیکه حیوان برای تغذیه وارد قفس شد درب قفس را ببندید

کاسکو

طوطی خاکستری(کاسکو)

طوطی خاکستری با نام علمی Psittacus erithacus در غرب و مرکز آفریقا زندگی می کند.این طوطی دارای دو نژاد کنگو و تیمنه می باشد.نژاد کنگو دارای جثه ای بزرگتر و دارای پرهای دم روشن تری نسبت به تیمنه می باشد.کاملا مشخص نیست چه زمان این پرنده به اروپا را پیدا کرد، اما هنری هشتم پادشاه انگلستان از یک طوطی خاکستری نگهداری می کرد.

طوطی خاکستری آفریقایی از اکثر طوطی ها بزرگتر می باشد.طول بدن نژاد کنگو 12 تا 14 و نژاد تیمنه حدود 10 اینچ می باشد.هر دو نژاد دارای دمهای خیلی کوتاه و قرمز رنگ میباشند و اگر چه نسبت به سایر طوطی ها دارای پر و بال رنگارنگی نیستند اما به واسطه هوش و قدرت سخن گویی بالا بسیار مورد توجه می باشند.

طوطی خاکستری در طبیعت بسیار اجتماعی می باشد.این پرندگان بدلیل داشتن امنیت بالاتر و همچنین علاقه به همنشینی با سایر همنوعانشان بصورت گله ای زندگی می کنند.این احساس دوستی می تواند در یک پرنده خانگی به دوستی با انسان تبدیل شود به طوریکه پرنده به راحتی عصبانیت یا ناراحتی صاحبش را تشخیص و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد.

بدلیل زندگی اجتماعی، این پرنده به محبت و توجه زیادی نیاز دارد، بی توجهی به حیوان باعث  ایجاد افسردگی و اضطراب در این پرنده می گردد.پرنده ای که مورد بی توجهی قرار گرفته اغلب مهاجم شده و پرهای خود را می کند.این طوطی به صاحبی که برای رابطه با او اشتیاق دارد نیاز دارد، در صورتی که وقت کافی برای گذراندن با این پرنده ندارید از خرید آن صرفنظر کنید.

دلیل شهرت این پرنده هوش باور نکردنی آن است،آلکس،طوطی ای که توسط دکتر Irene Pepperberg آموزش داده شده می تواند کارهایی در حد یک کودک چهار ساله از قبیل تشخیص رنگ ، شکل و تعداد اشیا انجام دهد.توانایی سخن گوئی این پرنده افسانه ایست.طوطی های خاکستری توانایی یادگیری بیش از صد لغت را دارند همچنین می توانند بسیاری از این لغلات را فهمیده کاملا درست استفاده نمایند.علاوه بر این می توانند هر صدائی را که می شنوند از قبیل صدای تلفن یا یک پرنده تقلید کنند.

آموزش دادن به پرنده به واسطه هوش و حس کنجکاوی اش بسیار شیرین است.اگر می خواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید.به شکل های مختلف این عبارت را بیان کنید،یک بار با صدای بلند یکبار با صدای کم و یکبار با صدای کودک و یا هر صدای دیگر و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهد که شما می خواهید او این لغت را تکرار کند.

برای اینکه پرنده اسم یک شی مثلا بیسکوئیت را یاد بگیرد آنرا در دستتان بطوری که پرنده آنرا ببیند نگاه دارید سپس کلمه را بوضوح ادا کنید.کلمه را در یک جمله بکار برید مثلا بگوئید دوست داری؟ بعد بیسکوئیت را به او نشان داده و بگوئید بیسکوئیت.اجازه دهید پرنده بفهمد در مورد چه صحبت می کنید.

همیشه یک صاحب مسئولیت پذیر باشید،هیچگاه به پرنده لغات اشتباه یاد ندهید،اگرمجبور شوید برای مدتی پرنده را به محل جدید انتقال دهید چه رخ  می دهد؟ صاحب جدید احتمالا اصلا از یک پرنده بد عنق خوشش نخواهد آمد.

همیشه اسباب بازیهای متنوعی را در اطراف و داخل قفس پرنده قرار دهید تا حوصله حیوان سر نرود، در غیر اینصورت پس از مدتی پرنده مشکلات رفتاری پیدا خواهد نمود.با تغییر دادن اسباب بازیها و بازی کردن با حیوان، پرنده را همیشه فعال نگاه دارید.

این پرنده از میوه های تازه ، سبزیجات ،غله ،میوه های مغزدار وبذر گیاهان تغذیه می کند.در صورتی که از غذای آماده استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که این غذا مخصوص طوطی های بزرگ بوده و همچنین غذای خریداری شده تازه باشد.

این پرنده می تواند گل کلم ،هویج،اسفناج  ،ذرت و تقریبا هر نوع سبزیجاتی را بخورد و اصلا نگران تکه تکه کردن این سبزیجات نباشید آنها دارای منقار بسیار قوی می باشند، اجازه دهید خود پرنده غذایش را تکه تکه کند.در مورد میوه ها هم همینگونه رفتار کنید ،پرنده به راحتی می تواند یک سیب یا پرتقال را تکه کرده و بخورد ، اجازه دهید پرنده از منقار خود استفاده کند بعلاوه با این کار می تواند مدتی سرگرم باشد.

دادن غذاهای انسان از قبیل نان به پرنده ایرادی ندارد ولی دقت کنید که پرنده نباید غذاهایی از قبیل شکر،روغن حیوانی ، شکلات ، کافئین و نمک بخورد.

طوطی خاکستری اصلا پرنده کوچکی نیست هر چند دم بلندی مثل یک ماکائو(طوطی آمازون) ندارد اما به یک قفس نیاز دارد که بتواند بالهای خود را از هم باز کند وهمچنین از دیواره  آن بالا رود.اندازه قفس     حد اقل باید 36 در 36 باشد برای طوطی های بزرگتر بهتر است قفس را بزرگتر در نظر بگیرید.میله ای که در قفس برای نشستن پرنده تعبیه می شود باید حد اقل دارای قطر یک سانتیمتر باشد تا پرتده به راحتی بر آن بنشیند.

بخاطر داشته باشید که این پرنده یک طوطی بزرگ است و طوطی ها جویدن را دوست دارند این بدین معنی است که اگر قفس پرنده را نزدیک یک کار شیک چوبی یا پارچه ای قرار دهید پرنده نسبتا سریع آنرا از بین می برد.این خطای پرنده نیست جویدن جزئی از وجود این پرنده است.

طوطی های خاکستری حدود 40 تا 60 سال زندگی می کنند.این طوطی پرنده سالمی است و بسیار کم بیمار می شود. شایع ترین بیماری این پرنده پر کنی  می باشد که به یک بیماری جسمی یا روانی دلالت می کند.این بیماری زمانی آشکار میشود که پرنده بصورت جدی شروع به کندن پرهای خود می کند.اگر این اتفاق افتاد به پرنده اجازه دهید به کار خود ادامه دهد ،پرنده حتی می تواند نقاطی از بدنش را کاملا بی مو کند.طوطی های خاکستری تنها پرندگانی نیستند که مبتلا به این بیماری می شوند ولی به هر حال یکی از پرندگانی هستند که به این بیماری دچار می شوند.اگر پرنده شما این رفتار را از خود نشان داد به سرعت به یک دامپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که پرنده  مشکل جسمانی داشته باشد تشخیص داده شود.بیماریهای جسمانی می تواند شامل یک بیماری انگلی،یک آلرژی غذایی یا کمبود مواد غذایی باشد.در صورتی که هیچکدام از علائم بیماری جسمی وجود نداشته باشد احتمالا پرنده به یک بیماری روحی دچار شده است که از دلایل اصلی آن می توان ترس یا تنهایی را نام برد درصوتی که به یک دامپزشک خوب مراجعه کنید می تواند به شما در مورد رفتار با پرنده راهنمائیتان کند.بهترین راهنمائی می تواند این نکته باشد که پرنده را از آسیب در موقع پرواز حفظ کنید. خیلی از پرنده ها هنگامی که خارج از قفس هستند و بالهایشان کوتاه نشده  آسیب می بینند.این پرنده ها اجازه پیدا می کنند آزادانه پرواز کنند و در هنگام پرواز به دیوار ، آینه و یا پنجره ها برخورد می کنند و آسیب می بینند. پرنده ای که بالهایش کوتاه شده نمی تواند خارج از قفس پرواز کرده و به خود آسیب برساند.کاسکو در یک ماهگی

در صورت  تصمیم به خرید طوطی خاکستری بهترین گزینه انتخاب طوطی است که از زمانی که جوجه بوده از مادر جدا شده و توسط یک انسان تغذیه شده است .چنین پرنده ای به راحتی به انسان خو گرفته و به او اعتماد می کند.بسیار کم اتفاق می افتد که آنها نسبت به صاحب جدید خود حالت تهاجمی داشته باشند.با این حال دقت کنید که جوجه باید به سنی رسیده باشدکه به تنهایی غذا بخورد در غیر اینصورت پرنده برای رفتن به یک محیط جدید خیلی جوان است.یک پرنده فروش آگاه هیچگاه چنین پرنده جوانی را نمی فروشد.

طوطی خاکستری می تواند یک دوست حیرت انگیز برای صاحبش باشد که می تواند جذابیتهای زیادی برای صاحبش ایجاد کند. طوطی و صاحبش می توانند مدتهای زیادی با هم سرگرم باشند.اما همانند دیگر حیوانات خانگی، کلید این کار توجه به پرنده است.طوطی خاکستری زمانی طولانی زندگی می کند و می تواند برای صاحبش زندگی شادی را بوجود آورد.

 

عارضه پرکنی در طوطی ها

این عارضه یک سندرم با علل مختلف است و در طوطی ها شایع میباشد.از جمله عوامل مهم در بروزآن می توان به دلتنگی ، نداشتن جفت یا مصاحب ، استرس و بروز تغییرات در محیط ( مانند تغییرات در تغذیه،مکان ، فعالیت یا ورود افراد جدید به محیط که توجه صاحب پرنده را بیشتر جلب کند) اشاره کرد.ممکن است پرنده این عمل را از پرنده دیگری یاد گرفته ، تکرار کند.در مورد طوطی هایی که بیشتر وقت خود را در یک قفس کوچک گذرانده و فعالیت کمی دارند،این عارضه میتواند بخشی از سرگرمی آنها باشد.بسیاری از پرندگان این عمل را در تنهایی یا در شب انجام می دهند.بنابراین این عدم مشاهده پرکنی توسط طوطی، دلیلی بر رد آن نیست. در این حالت، الگو و نواحی ریزش پر به تشخیص عارضه کمک می کند.اگر روی سر و گردن پوشش کامل باشد، ولی منطقه دیگری از بدن (بویژه سینه و شکم)فاقد پر بوده هیچ نشانه ای از بیماریهای التهابی پوست وجود نداشته باشد، باید دردرجه اول بروز عارضه پرکنی مشکوک شد. اولین قدم برای تجزیه و تحلیل محیط زندگی پرنده بویژه در مراحل اولیه بروز عارضه است. به حداقل رساندن عوامل فیزیکی یا روانی ،اصلاح محیط و غذا و یا تغییر محیط ، افزودن غذاهای کمکی(مثل میوه و سبزی)، فراهم کردن اسباب بازیهای بی خطر و شاخه های درخت تمیز تا پرنده از منقار خود بیشتر استفاده کند، در درمان موثر است.در صورتیکه تمام راهها به شکست منتهی شوند میتوان از گردنبند الیزابت (به شکل مخروط ناقص که به پرنده اجازه نمی دهد به بدن خود دسترسی داشته باشد) استفاده کرد.همراه با این تغییرات میتوان از داروهایی نظیرفلوگزتین نیز استفاده کرد . برای تسریع در رشد مجدد پرهای جدید بهتر است مکملهای ویتامین دار به جیره اضافه شود

 

  

توکان

اهراً این گروه از پرندگان با دارکوب‌ها تفاوت دارند اما جزو خانواده‌های نزدیک به هم می‌‌باشند هر دوی این پرندگان دارای پاهایی هستند که 2 چنگال به سمت جلو و 2 چنگال به سمت عقب دارند وقتی پرواز می‌کنند بالهایشان را به سرعت به هم می‌‌زنند و در نتیجه در هنگام حرکت در هوا بالا و پایین می‌شوند.

منقار یک توکان تا 3/2 طول کل بدنش دراز شود دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا توکان چنین منقار بلندی دارد و یا چرا رنگ این پرنده آنقدر زیباست رنگ توکان باعث می‌شود هم‌نوعان خود را به خوبی تشخیص داده و جفت خود را جذب کند.

توکان منقار تیز پرنده‌ای زیبا و یکی از بزرگ‌ترین اعضای خانواده توکانها می‌‌باشد. هرچند منقار او به نظر زشت می‌آید توکان برای خوردن میوه‌های روی شاخه‌های بلند درختان آن را بسیار دقیق به کار می‌‌برد.

این پرنده در حالت پرواز منقار بزرگ بالهای پهن و دم کوتاه و چهره منحصر به فردی دارند این پرنده‌ها معمولاً در گروههای کوچک زندگی می‌کنند.

توکان به‌وسیله پرت کردن سر خود به سمت عقب غذا را به داخل گلویش پرت می‌کند.

در حدود 35 گونه از توکانها امروزه در جهان زندگی می‌کنند توکانها را می‌توان فقط در نقاط مرکزی و جنوبی امریکا یافت.

قناری

 
 

قناری را همه می شناسیم.پرنده ای که شهرت آن به آواز دلنشین وموزون آن است.البته زیبایی  رنگهای این پرنده را نیز نباید فراموش کرد.رنگهای سبز(سوخته و چمنی)،دارچینی،سرخ،زرد، طلائی، سفید، طوسی و آهویی ازجمله این رنگ های این پرنده اند.اما قناری هایی با مخلوطی از این رنگها نیز هستند که به آنها ابلق گفته می شوند.اغلب قناری های ابلق با اختلات نژاد ها به وجود آمده اند.من از همین آغاز بحث از شما خواهشمندم که در نگهداری و تکثیر این پرنده نژاد آن را مورد توجه قرار دهید و به ساده ترین صورت می شود گفت که پرنده هایی را تهیه کنید که رنگ و  فرم بدنی یکسانی داشته باشد(طوری که خواهر و برادر یا برادر و مادرو بالعکس نیز نباشند).متاسفانه به این موضوع در ایران توجهی نشده و حالا دغدغه ما  و بسیاری از عشقباز ها اصلاح نژاد و باز گردانی درست این پرنده است.

در اغلب کشور ها پرورش این پرنده رواج دارد و به آن بهای زیادی می دهند.اما در تاریخچه ی این پرنده کشف و شناخت اولیه ی آن را به اسپانیایی ها نسبت داده اند.

انواع گوناگونی از این پرنده موجودند که مهمترین آنها عبارتند از:جیور،سوپر،یورک( یا یورکشار)،فری و انواع معمولی آن که به نام رسمی مشهور اند.

نگهداری از این پرنده کار پیجیده ای نیست  و بر خلاف تصور عام شما می توانید با نگهداری مطلوب ازآن در خانه از وجودش لذت برده و برای پرنده هم زندگی خوبی فراهم کنید.

 

 

                            

 

خرید قناری"""""canaries  

 

قناری ها همانطور که گفتم انواع گوناگونی دارند اما برای مبتدی ها قناری رسمی مناسب ترین است و از لحاظ استقامت بدنی هم نسبتاً مناسب است .در ضمن گونه های دیگر قناری کمی گرانتر هستند و شما در صورت عدم نگهداری صحیح از آنها و نگرفتن نتیجه ی مطلوب ازشون دلزده می شید.

پس مبتدی ها قناری رسمی را تهیه کنند تا خصوصیات و رفتار این پرنده بیشتر دستشون بیاد و از قناری ها نتیجه ی بهتری کسب کنند.

این را هم بگم که در این پرنده هم مانند اغلب پرندگان آواز خوان فقط گونه ی نرقادر به خوندنه و قیمتش هم از ماده تا حدود زیادی گرانتره.و شما از ماده ها فقط در زمان جوجه کشی می تونید کار بکشید.

در اینجا باز هم روی مورد تهیه پرنده از یک نژاد(یک رنگ با یک فرم  بدنی) که در پست قبلی هم اشاره شد تاکید می کنم.

در ضمن این را هم باید بگم که جوجه کشی از قناری را معمولا موقعی که قناری ها آماده اند و در فصل آن انجام میدهند اما در کل از خصوصیات قناری خوب باید به صاف و یکدست بودن پر ها همراه با درخشنده بودن رنگشان.هیکل خوب  و روی فرم پرنده.نشاط و تحرک بالا(پرنده در گوشه ی قفس پف کرده نباشد) .روشنی و جلای چشمان و در نرهای مست و آماده برای جفت گیری:بیقراری و خواندن با صدای بلند و رسا و برای ماده ها سوت کوتاه کشیدن و گرفتن پر و کاغذ به دهان و جمع کردن آنها در گوشه ای از قفس اشاره کرد.

                       

 

نگهداری

 

قفس:شما می تونید قفس های معمولی با اندازه ی 55 یا50 سانتیمتر که در بازار هست را تهیه کنید. اما بهتره برای نگهداری جوجه ها(تا زمان بلوغ که برای قناری های رسمی5تا6 ماهگیست) ودر زمان پرریزان که باید قناری های نر و ماده را گروهی و جدا از هم نگهداری کنید قفس های بزرگ۱۱۰ سانتیمتری را تهیه کنید.

 

وسایل قفس:شما می تونید در قفس 2تا میله ی پلاستیکی به صورت بالا و پایین در دو جای قفس با فاصله از هم بگذارید طوری که یکی از میله ها تقریباً نزدیک جادونی باشه و یکی دیگه بغل آبخوری.وان حمام قناری هم باید بخرید.ظروف متفرقه ی غذا را هم تهیه کنید.

                        

اصول نگهداری

1-تغذیه: ابتدا خدمتتون عرض کنم که غذای اصلی این پرنده تخم کتان است که نیاز عمده ی قناری را تامین می کند اما نه همه ی نیاز هایش.دانه های دیگر نیز مانند:خرفه،تخم کاهو،ارزن،شاهدانه،تخم شلغم،ترب و بلغور جو نیز در بهله های زمانی متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند چون هر دانه خواصیت خواص خود را دارد مثلاً تخم کاهو و خرفه خنک و در مقابل دانه هایی مثل ارزن و ..طبع گرم دارند.میزان دانه های مختلف از زمان پرریزان(در تابستان) تا پایان دوران جوجه کشی متفاوت است.دان نرم نیز که مخلوطی از شیر خشک،آرد سوخاری،تخم مرغ وسبوس است در زمان جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ضمن دادن میوه و سبزیجات تازه را به قناری ها در تمام فصول سال را فراموش نکنید که در جیره ی غذایی پرنده نقش به سزایی دارند.تغذیه با گشنیز ،هویج(این مورد در زیبایی رنگ هم تاثیر به سزایی دارد مخصوصا در قناری های سرخ و دارچینی)،ترب،کاهو،جعفری،سیب،و...

دادن صدف و ماسه نرم هم جیره ی غذایی را کاملتر کرده و نیز به خرد شدن غذا در سنگدان و هضم آنها نیز کمک می کند.

از زمان تولک رفتن  تا جوجه کشی کم کم جیره ی تخم کتان کمتر و دانه های کمکی افزایش می یابند طوری که در زمان جوجه کشی دانه های کمکی به بیشترین حد خود می رسند.

2-مکان نگهداری:.قناری ها نباید در معرض مستقیم باد باشند اما در عین حال باید هوای مکان قناری تهویه شود مکان آرام برای قناری ها نیز باید مورد توجه باشد و در بعضی مواقع موسیقی آرامی برای آنان گذاشت.

در مورد دمای آن نیز باید توجه داشته باشید که دما را در تیر ماه (اوایل پر ریزان)دما را تا 30 درجه نگهدارید اما پس از گذشت حدود 30 تا 40 روز و در اوایل مرداد شما پرنده هایتان را با گرمای طبیعی محیط نگهداری کنیدو رفته رفته اقدام به کاهش دما نمایید.در مهر ماه هم دما را در 20 درجه کنترل کنید ولی وقتی که به زمان جوجه کشی نزدیک می شویم و نوردهی را افزایش می دهیم باید دما افزایش یافته و در فصل جوجه کشی در 23 درجه حفظ شود.

3-نور دهی:نور دهی نقش مهمی برای قناری ها ایفا می کند.شما باید توجه داشته باشید که بیشترین طول روز در تیر ماه است که حدود 15 ساعته و در زمستان به کمترین حد خود و حدود 10 ساعت می رسد.برای همین از تیر تااواسط آبان باید اقدام به کاهش نوردهی شود و از اوایل دی باید دوباره اقدام به افزایش نور دهی شود.

به این نکته توجه داشته باشید که مانند شرایط طبیعی افزایش یا کاهش مدت نور دهی باید تدریجی باشد.

4- نظافت و بهداشت:اهمیت این موضوع اجتناب ناپذیر است چون قناری پرنده ای بسیار حساس است.در ضمن حشراتی مثل رشک یا شپشک بین انسان و پرنده مشترکند.شما باید هفته ای یک بار کف قفس را تمیز کنید و هر ماه یکبار همراه با نظافت قفس میله های قفس و نشیمن های پرنده را برداشته و درز های آن را خوب بشویید چون این درز ها منبع تجمع میکروب هااند و قفس را نیز ضد عفونی کنید.

در ضمن قناری ها به استحمام در هفته یکبارنیاز دارند.این کار به جلوگیری از آلوده شدن پرنده به انگل ها و حشرات کمک شایانی می کند.شما برای این کار می توانید وان های خصوص حمام قناری را تهیه کرده و آن را تا حد مشخصش آب کرده قفس را طوری در نور آفتاب قرار دهید که نیمی از آن در آفتاب باشد و نیمی دیگر در سایه.تا قناری ها به شنا و استحمام مشغول شوند.