باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

آشنایی با گروه های حیوانات: موش

آشنایی با گروه های حیوانات: موش

نوعموش یک عضو کوچک جونده در خانواده پستانداران خونگرم است. موشها دارای انواع مختلفی می باشند ، برخی موهای بلند ، برخی موهای موجدار و برخی موهای ابریشمی دارند.
  
خلق و خوموشها موجودات باهوش ، اجتماعی ، خوشحال ، دوستانه و بازیگوش می باشند. آنها در ساعات پایانی روز و شبها فعال تر خواهند بود. همچون سایر موجودات موشها نیز دارای خصوصیات رفتاری متفاوت هستند. برخی بازی کردن با انسان را دوست دارند و برخی خیر. اگر یک موش را به خوبی دست آموز کرده باشید هرگز گاز نمی گیرد مگر در مواقعی که جان خود و بچه هایش را در خطر ببیند. بهترین راه برای دست آموز کردن آنها غذا دادن دستی می باشد. قبل از در دست گرفتن موشها حتماً دستهایتان را بشوئید چراکه آنها نسبت به بو بسیار حساس می باشند. هرگز موش را از دمش بلند نکنید. موشها در طبیعت به صورت گروهی زندگی می کنند بنابراین بهتر است تا حداقل دو عدد از آنها را باهم نگهداری کنید زیرا یک موش تنها غمگین و ناراحت خواهد بود. نباید دو نر را در یک گروه نگهداری کرد مگر آنکه از کودکی باهم بزرگ شده باشند. موشها خیلی سریع حوصله شان سر می رود. رول های توالت و چرخ و فلک می تواند موجبات تفریح آنان را فراهم سازد. موشها دارای قوه بینایی ضعیف و در عوض حس شنوایی و بویایی عالی هستند. آنها همچنین کوررنگ می باشند.
  
اندازهطول بدن موشها معمولاً 7.62 س.م بدون دم می باشد. وزن آنها حدود 7.874 و 127.573 گرم می باشد.
  
محل نگهداریقفس های مخصوص و آکواریوم برای این منظور مناسب می باشد. چون موشها عادت به کندن دارند ، اگر از قفس برای نگهداریشان استفاده می کنید بهتر است تا کناره های بلند داشته باشد تا بیرون را کثیف نکند. باید محوطه ای که در اختیار موش قرار می دهید حداقل 65 س.م طول ، 30 س.م ارتفاع و 10 س.م عرض داشته باشد. یک لانه کوچک درون قفس محل مناسبی برای استراحت حیوان خواهد بود.
  
تمیز کردنباید قفس را به طور هفتگی تمیز نمود. موشها حدود 50 فضله در روز دفع می کنند. اگر محل زندگی آنها را تمیز نکنید خیلی سریع بوی بد می گیرد. نباید قفس در نور مستقیم آفتاب و یا گوشه ای تاریک قرار بگیرد.
  
آراستنموشها موجودات کوچک و تمیزی هستند که خود از عهده آراستن و تمیز کردن روزانه اش بر می آید.
  
تغذیهغذای مخصوص جوندگان ، دانه ، نان ، سبزیجات و میوه ها مناسب می باشند. مقدار کمی پنیر نیز می تواند خوشایند باشد. جنس ظرف غذا خوری باید از جنس سُفال و یا فلزی باشد زیرل ظروف پلاستیکی توسط موش جویده می شود. هرگز نباید از کاسه برای آب استفاده کرد چراکه موشها به درون آن می افتند.
  
فعالیت بدنیموشها از دویدن در چرخ و بالا رفتن از اشیاء درون قفس لذت می برند.
  
طول عمرحدود 1-5 سال. موشهایی که در طبیعت زندگی می کنند طول عمر کمتری دارند.
  
مشکلات سلامتیاز تغییر ناگهانی هوا جلوگیری شود. بیماریهای پوستی نیز قابل ذکر می باشد. موشها غالباً سالم هستند و همیشه فعالند اما قدرت کمی در بهبودی دارند بنابراین ابتلا به هر بیماری ولو کوچک می تواند منجر به مرگ شود. اگر حال موشتان به ناگهان بد شد باید خیلی سریع به دامپزشک مراجعه کنید.
  
بارداریمیزان تولید مثل در موشها بسیار بالا می باشد. آنها در سن 6-8 هفتگی به سن بلوغ می رسند. دوران بارداری انهاحدود 3 هفته می باشد. معمولاً 8-12 نوزاد به دنیا می آورند. نوزادان بدون مو به دنیا می آیند و در 6 روزگی موها رشد می کند و رنگ حیوان مشخص می شود. در 10 روزگی چشمها باز می شود. موشها در تمام طول سال قادر به جفتگیری و تولید مثل می باشند.
  
منشأ

موشها در سراسر دنیا خصوصاً آسیا به کثرت یافت می شوند. 

 

برگرفته از سایتhttp://www.woofwoof.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد