باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

حشره ای به نام "چوبک"

حشره ای به نام "چوبک"

اکثر افرادی که به کشور استرالیا سفر می کنند با موجودی آشنا می شوند که شاید یکی از جالبترین حشرات باشد. نام این حشره بر گرفته از خصوصیات ظاهری آن است. اگر به دقت نگاه کنید متوجه می شوید شبیه به ترکه های درخت و یا شبیه به برگهایی هستند که از آن ها تغذیه می کنند. و اگر آنها را نشناسید در طبیعت هرگز آنها را تشخیص نمی دهید. این حشرات متعلق به راسته ی phasmida هستند. phasmida مشتق از کلمه لاتین phasma به معنای ظاهر فریبنده است. زیرا یافتن این حشره برای کسانی که در جمع آوری ان تجربه هم دارند در محیط طبیعی کار سختی است.

شکل ظاهری

در برسی های ابتدایی فقط چهار پا در این حشره دیده می شود اما اگر از نزدیک به آن نگاه کنید دو شاخک مشاهده می شود که در واقع پاهای جلویی هستند که در بین آنها شاخک ها وجود دارند. پاهایی که در ناحیه سری در قسمت جلویی بدن قرار دارند زمانی که حشره در یک محل ثابت است و یا مشغول غذا خوردن است در حالت استراحت قرار دارند.

آنها بدنی سه قسمتی شامل سر ,سینه و شکم دارند اما در هر حال تشخیص این اجزا از هم کمی مشکل است. به طور معمول حشره چوبک اغلب به صورت کاملا ثابت و بی حرکت در محل خود باقی می ماند تا زمانی که محلی که در آن مخفی شده دچار اشفتگی نشود به سکون خود ادامه می دهد.

یکی از خصوصیات این حشرات حریص بودن آن است به طوری که جفت های چوبک می توانند برگهای درختان شاه توت منطقه وسیعی را در مدت چند روز لخت کنند. این حشرات نمی توانند در برابر سرمای زمستان مقاومت نشان دهند و زنده بمانند. چوبک ها به طور غیر عادی بسیار بلند و باریک شبیه ترکه های چوب و اغلب بدون بال هستند.

 

 

قسمتهای سینه ای نزدیک به نیمی از طول بدن را شامل می شود و قدرت بازسازی را دارند. پاها در هنگام پوست اندازی براحتی جابجا می شوند. پاها در طرفین بدن قرار دارند. شکم دارای یک جفت زائده کوتاه به نام حلقه های سرسی است که در سایر حشرات نادر است. آنها دارای دو ناخن کوچک در هر دو پای خود هستند. ناخنها به وسیله پرده گوشتی پوشیده شده اند که به روی هر کدام موهای بسیار کوچکی وجود دارد. این حشرات تا حدی گزنده اند و غذای این حشره برگهای گوناگون درختان ریزان مانند بلوط است.

تولید مثل

تولید مثل از طریق بکرزایی است و جنس نر در گونه ترکه ای به فرم قابل توجهی کوچکتر از ماده می باشد. پوشش خارجی بدن سخت و دانه های کوچک تخم شباهت زیادی به فرم چلیکی دارند. تخمها ,کپسولهای کوچک قهوه ای هستند که بصورت منفرد بر روی زمین رها می شوند تا اینکه فصل پاییز آغاز شود. تمام چوبک مانندها بر روی تخمها می خوابند.

 

 

 اما بعضی از گونه ها ,تخمها را در زیر پوست درختان و یا در میان پوست و همچنین در زیر خاک پنهان می کنند. تخمها در این حشرات می توانند بین دو ماه تا یک سال بسته به نوع جنس به صورت خفته باقی بمانند.

ویژگی

حشرات چوبک مانند به طور جزئی توانایی باززایی و احیا اندامها را دارند. اگر پای خود را از دست بدهند و یا اینکه پای آنها خراب شود به زودی با رشد سریع , خود را به فرم قبلی بر می گردانند. در بعضی مواقع پوست اندازی های متوالی گزارش شده است. توانایی پوست اندازی به آنان قدرت بالایی در جهت افزایش طول می دهد به طوری که در ازای هر بار پوست اندازی اندازه حشره به طور قابل ملاحظه ای بزرگی می شود (در جهت طولی). گاهی این حشرات پوست های حاصل از پوست اندازی خود را می خورند. حشره چوبک مانند ,طویل ترین حشره دنیا محسوب می شود.

گاهی بر روی پای آنان زوائد خار مانند و بر روی پوست ,مواد شیمیایی ترشح کننده دفاعی نیز وجود دارد. در بعضی از گونه ها بال های روشن دیده می شود که مختصری باز می شوند آن هم برای دفع حشرات و یا حیوانات غارتگر. آنها در تمام طول روز به صورت بی حرکت از شاخه و یا برگها آویزان می شوند و وقتی هوا تاریک شد حرکت کرده و شروع به غذا خوردن می کنند. نکته جالبتر اینکه ,چوبک ها قدرت یادگیری و دست آموزی فوق العاده بالایی دارند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد