باغ وحش

please select your language

باغ وحش

please select your language

همسترررررررررررررررررررر

عنوان : بیماری های شایع در بین همستر ها

http://kaftarbazan.blogsky.com/

همسترها حیوانات کوچکی هستند و به این خاطر بروز بیماری و عدم توجه به آنها میتواند این حیوانات دوست داشتنی را به سوی مرگ سوق دهد . همستر ها میبایست هر روز از لحاظ بدنی و رفتاری مورد بررسی قرار گیرند . کوچکترین تغییر میتواند یکی از علائم اولیه ی بروز بیماریها باشد . همستر خود را زمانی که بیدار و فعال هستند یعنی در ابتدای شب و نزدیک به صبح زود مورد بررسی قرار دهید . قصد دارم شما را با انواع بیماری های همستر ها آشنا کنم . در این پست به توضیح بیماری Wet tail خواهیم پرداخت .  

 

بیماری وِت تیل (Wet tail) یک بیماری باکتریال روده ای و در عین حال قابل سرایت از یک همستر به همسترهای دیگر میباشد . این بیماری در واقع مقدمه ی ابتلا به اسهال های شدید و خطرناک است . این بیماری معمولا بین سنین 3 تا 6 هفتگی رخ میدهد اما در همسترهای مسن تر نیز بوجود می آید که میبایست هر چه زودتر درمان شود ، در غیر اینصورت به مرگ حیوان منجر میشود .  

http://kaftarbazan.blogsky.com/

نشانه ها :  

  • خیس و کثیف بودن دم  ، زیر شکم و اطراف مقعد و بد بو بودن این ناحیه ، موی این ناحیه از بدن حیوان بصورت به هم چسبیده در می آید .   
  • نا توانی حیوان در تمیز کردن این ناحیه 
  • چشمان گود رفته و بیحال 
  • حیوان در ناحیه ی شکم خود دچار درد خواهد بود بنابر این نسبت به این ناحیه حساس میشود 
  • ضعف و بیحالی
  • از دست دادن اشتها و انرژی 
  • کج خلقی و عصبانیت و زود رنجی 
  • در هنگام حرکت بیشتر به حالت قوز کرده حرکت میکند 
  • برآمدگی روده و مقعد  

در صورت مشاهده ی چنین علائمی فورا حیوان را نزد پزشک ببرید تا بوسیله ی آنتی بیوتیک های مورد نیاز مورد دارو درمانی قرار گیرد در غیر اینصورت حیوان بیش از 48 ساعت دوام نمی آورد .  

گفته شده که دلیل ابتلاء همسترها به این بیماری وجود استرس است مخصوصا در همسترهایی بیماری وت تیل که به تازگی از شیر مادر گرفته شده اند . برای پیشگیری از ابتلاء همستر به بیماری وت تیل میبایست حیوان را در آرامش کامل نگهداری کنید ، بخصوص زمانی که نوزاد همستر را به تازگی خریداری کرده و به منزل می آورید . در روزهای اول سعی کنید همستر را زیاد در دست نگیرید و اجازه دهید که با محیط جدید آشنا شود . در صورت مبتلا شدن حیوان به این بیماری آب بدن او به شدت کم میشود پس مراقب باشید که آب کافی به بدن حیوان میرسانید . اگر بیش از یک همستر دارید ، همستر بیمار را تا زمان بهبودی از سایرین جدا کنید تا همستر های دیگر نیز مبتلا نشوند. 

 


عنوان : دلایل تورم یا ایجاد نفخ شکم در همسترها چیست ؟


 چند علت در ایجاد تورم و نفخ شکم همسترها وجود دارد . در زیر به بررسی علل این موضوع میپردازیم . 

http://kaftarbazan.blogsky.com/

1)  یبوست : 

مانند انسانها و بسیاری از حیوانات دیگر همسترها نیز گاهی دچار یبوست میشوند کـه می تواند یکی از دلایل تورم یا نفخ شکم آنها باشد . علائم ایجاد تورم و نفخ شکم در همسترها شامل موارد زیر میباشد:  

  •   کم شدن مقدار مدفوع حیوان  
  •   فشار زیادی که به حیوان در موقع دفع مدفوع وارد میشود  
  •   حیوان موقع حرکت بطور خمیده حرکت میکند 

در صورت بروز چنین مشکلی میبایست تا زمان بهبود یافتن حیوان مقدار سبزی و میوه و بخصوص کاهو و خیار در رژیم غذایی حیوان بیشتر شود که در این صورت مقدار آب مصرفی نیز افزایش می یابد و مشکل حیوان برطرف میشود . توجه داشته باشید که جلوگیری از ابتلاء حیوان به یبوست آسانتر از درمان کردن آن میباشد . 

 

2)  وجود کیست یا غده : 

اگر نشانه ای از یبوست یافت نشد و اقدامات شما در این زمینه تاثیری نداشت دلیل دیگر در بروز تورم شکم همستر میتواند وجود کیست یا غده باشد . اگر متوجه وجود چنین موردی شدید فورا به پزشک مراجعه کنید . 

http://kaftarbazan.blogsky.com/

3)  بروز بیماری آمیلوئید:  

بر اساس گفته ی بیمارستان هیلتاپ ، آمیلوئید ( حالتی که در آن پروتئین در بدن انباشته میشود و بیشتر در همستر هایی با سن بالا رخ میدهد ) نیز میتواند باعث ایجاد تورم در شکم همستر شده که بیشترین تاثیر را بر روی کلیه و جگر حیوان میگذارد .  

از دیگر علائم بروز آمیلوئید در همستر وجود مشکل در دفع ادرار ، از دست دادن اشتها و از دست دادن موی بدن میباشد . در صورت بروز آمیلوئید تنها راه درمان مراجعه به پزشک میباشد . 

 

 

از تمامی دوستان خواهشمندم قانون کپی رایت را رعایت فرمایند.


 

نظرات 1 + ارسال نظر
بتسامه دوشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 03:05 ب.ظ

ممنون از اطلاعات مفیدتون!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد